Column Hans van Spronsen: boeien en binden

Auteur: Redactie
Columns Hans van Spronsen 17 september 2014
Column Hans van Spronsen: boeien en binden

Als columnist moet ik ervoor zorgen dat u elke keer weer met plezier mijn column leest, net zo als u uw gasten moet boeien en binden. De triggers vinden die zorgen dat uw gasten een heel prettig verblijf in uw hotel hebben en als het even kan dat ze er ook voor terugkomen. Volgens mij betekent dit dat een hotelier een goed besef van de identiteit en het imago van het bedrijf moet hebben. Het is essentieel om vanuit dit besef te gaan kijken naar wat de beoogde gasten boeit en bindt.

Zo hebben de Peninsula Hotels recent  ‘The Peninsula  Academy’  ontworpen om hun gasten een unieke verzameling van op maat gemaakte programma’s aan te bieden. Volwassenen kunnen glaslichten maken of in een echte Geisha worden getransformeerd en kinderen kunnen een Pokémon-spel spelen en origami leren vouwen in het Peninsula Tokyo.  In het Peninsula New York kunnen gasten bijvoorbeeld buiten openingsuren met een gids het MOMA (Museum of Modern Art) bezoeken. Zo’n programma kunt u alleen samenstellen als u het profiel van uw gasten kent. Praten met uw gasten, kijken wat ze zelf gaan doen in de omgeving en kijken met welke partijen u gasten een unieke ervaring kunt aanbieden.

Bij het NH hotel Amsterdam Galaxy op de Distelkade bieden ze hun gasten tijdens cursussen en vergaderingen een zelfbedieningsbuffet van snoepjes bij de koffie en verse muntthee. Toch weer net zo anders dat een medewerker van mij er een foto van maakte en de medecursisten BHV vol overgave aan de rest van de ochtend begonnen. Ik denk dat de cursisten, de herhalingscursus ook  daar willen volgen!

Het hippe AMCE hotel in Chicago kent zijn gasten ook goed! Zij boden in april als eerste hotel hun gasten de mogelijkheid om gratis een Google Glass te gebruiken. Via de receptie is de bril een paar uur te reserveren voor bijvoorbeeld een wandeling door Chicago. Daar heb ik dus niets mee,  maar ik ken een hoop jongeren die er graag voor bij het hotel zouden gaan slapen!

Kortom, vanuit het besef van uw identiteit en door uw gasten te kennen, kunt u uw  gasten op een originele manier in de watten leggen! Maar ook een hotelier moet tijd maken om zich regelmatig te laten inspireren. Dit kan eenvoudig en zonder kosten via het internet, bovenstaande voorbeelden komen van de vernieuwde website horecatrends.com. Waar wij de horecaondernemer inspireren met voorbeelden die boeien en binden.

HM302014

Overig nieuws