Steeds meer hotelkamers in de VS worden direct via de eigen website van een hotel geboekt. In het derde kwartaal van 2011 steeg het aantal boekingen via dit kanaal met 6,1 procent. Steeds meer hotelgasten stappen over van
telefonische reserveringen naar online boekingen. Deze trend is al een aantal jaren gaande, maar met de opkomst van online boekingswebsites werd de eigen website als verkoopkanaal een onzekere toekomst voorgeschreven.
*Tegendeel bewezen*
Het tegendeel lijkt het geval. Van alle afzetkanalen laat de eigen hotelwebsite jaar op jaar de sterkste groeiontwikkeling zien, ondanks dat online reisbureaus en boekingswebsites al jaren sterk groeien.
In Amerika trekken boekingen via wereldwijde distributiesystemen (GDS) als Pegasus en Amadeus aan, wat duidt op het verdere herstel van de zakelijke reismarkt.
*Duurdere kamers op boekingssites*
De gemiddelde kamerprijs (ADR) van hotelkamers die via online boekingswebsites worden geboekt is het afgelopen jaar flink gestegen. Waar hoteliers vaak klagen dat hun kamers op deze websites tegen bodemprijzen weg gaan kan men het nu wat zonniger tegemoet zien. De kamers waren in 2011 12 procent duurder dan een jaar eerder.
~Frank Lindner~
Boekingen via websites hotels in trek
18 januari 2012