Booking.com aan het woord (1/4)

14 maart 2014
Booking.com aan het woord (1/4)

De discussie tussen hoteliers en Online Travel Agents (OTA’s) lijkt te verharden. Onderzoeken naar prijsafspraken en oneerlijke concurrentie worden gestart. Hoteliers die boos zijn over hoge
commissieafdrachten halen al schreeuwend de voorpagina’s. De OTA’s zelf worden amper of helemaal niet gehoord. Hospitality Management ging daarom exclusief op bezoek bij Booking.com in Amsterdam. Hoofdredacteur Frank Lindner sprak met COO Gillian Tans. Dit is artikel 1 uit een serie van 4.

*Meer dan commissies*
De reserveringsreus doet zoveel meer dan ‘alleen maar commissiegelden innen’. Het bedrijf helpt hoteliers, bed & breakfasts, hostels en appartementhouders met online tools, zoals slimme (en commissievrije) reserveringsbuttons voor op de eigen website van de logiesbedrijven. De opkomst van mobiele reserveringen? Booking.com is er klaar voor (vorig jaar 160% groei aan boekingen in via mobiel), en helpt mobiel oriënterende klanten aan het juiste overnachtingadres.

*Business generator*
Vorig jaar werden er door buitenlanders via Booking.com 1,6 miljoen overnachtingen in Nederlandse accommodaties gemaakt. Buitenlanders die de Nederlandse of meer gangbare internationale talen niet meester zijn, komen zo toch naar onze hotels. De site haalt dus domweg business voor Nederlandse hotels en de gastvrijheidssector in zijn totaliteit binnen.

h2. “Booking.com haalt business voor Nederlandse hotels binnen”

Wanneer deze buitenlandse gasten evenredig zouden zijn verspreid over de bij Booking.com aangesloten locaties in Nederland (4.655 op het moment van dit schrijven), dan zijn dat per adres afgerond 344 overnachtingen. Maal uw kamerprijs… De reserveringssite in 42 talen werpt zijn vruchten zichtbaar af.

*Wereldwijd bereik*
Tans vertelt: “Booking.com is in 1996 als Bookings.nl begonnen. Met de opkomst van het internet liep oprichter Geert-Jan Bruinsma met een plan rond om hotelkamers via het wereldwijde web te verkopen. Hotelbedrijven waren toen sceptisch. ‘Het internet? Dat zou wel weer over gaan, zeker op de lange termijn’. Bruinsma is een echte IT-man. Hij komt van de TU Twente. Hij wist hoe hij het op internet qua techniek moest doen, maar had nog weinig verstand van hotels. Hij pakte bijvoorbeeld de fiets en ging bij een hotel vragen wat ‘rack rate’ betekende.”

h2. “Oprichter Geert-Jan Bruinsma stapte weleens op de fiets en ging bij hotels vragen wat ‘rack-rate’ betekende”

“Om het bedrijf groter te maken zijn Arthur Kosten, Kees Koolen aangetrokken. Zelf, ben ik 12 jaar geleden aangenomen, vanwege mijn kennis van de internationale hotellerie en mijn marketingervaring met grote groepen hotels. Ik heb in het verleden voor individuele hotels en ketenbedrijven gewerkt. Onder meer voor Golden Tulip en het Intercontinental in Amsterdam. Ik was zelf in die tijd enorm gefascineerd over wat het internet kon gaan betekenen voor de distributie van hotelkamers. Het is een prachtige manier om iedereen wereldwijd op een eenvoudige manier te bereiken.”

*Eerste boeking*
“In 2003 opende het eerste kantoor in het buitenland, in Barcelona. Na Barcelona zijn we zo verder in Europa gaan uitbouwen. Als je altijd de vraag volgt, zit je direct goed met je aanbod.” Tans vertelt over verbaasde hoteliers die dikwijls binnen een uur na aansluiting op de reserveringssite al de eerste boekingen binnen kregen. “Hoteliers belden dan blij verrast op. ‘We hebben een boeking!’ Dat is heel leuk om te zien.”

h2. “Als je altijd de vraag volgt, zit je direct goed met je aanbod”

Als iedere boeking anno 2014 nog telefonisch zou worden doorgegeven, dan zou de telefoons roodgloeiend staan. Bij de receptie van het hoofdkantoor hangt tegenwoordig een scherm waarop in real-time de boekingen te volgen zijn middels stippen op een digitale wereldkaart. Iedere dag verschuift een brede verticale band met kort oplichtende stippen over de globe. Met af en toe uitschieters naar tijdzones waar men eigenlijk in slaap had moeten zijn.

*Moederbedrijf*
In 2005 is Booking.com verkocht aan Priceline.com. Dat bedrijf probeerde zelf om in Europa succesvol te worden. Maar hun businessmodel, waarbij klanten onder voorwaarden hun maximum prijzen mochten bepalen, mislukte op het Europees continent. Daarna kozen ze de strategie om te groeien door ondernemingen over te nemen. In 2004 werd eerst de Britse hotelreserveringsdienst Active Hotels aangekocht. Na Booking.com volgen in 2007 nog de overname van Aziatische specialist Agoda, huurautosite Rentalcars.com (voorheen TravelJigsaw) in 2010, en meta-zoekmachine Kayak.com in 2012.

h2. Booking.com in cijfers

Opgericht in *1996*
Overgenomen in *2005* door Priceline
Website in *42* talen
*434.738* accommodaties in *200* landen
*4.702* accommodaties in Nederland in maart 2014.
Ruim *1.100* nieuwe accommodaties in Nederland aangesloten in de laatste 6 maanden
*1.600.000* overnachtingen van buitenlanders in Nederland in 2013 via Booking.com
*4.375.000* hotelovernachtingen wereldwijd geboekt per week via Booking.com
*6.500* personen in dienst
*1.650* op het hoofdkantoor in Nederland
*31* jaar is de gemiddelde leeftijd
Dagelijks meer dan *350* tests op websitegebruikers

Op 17 maart volgt artikel 2, op 18 maart artikel 3, en op 19 maart het slotartikel.

~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Overig nieuws