Booking.com beloont veelbelovende startups

Auteur: Thijs Jacobs
27 juni 2017
Booking.com beloont veelbelovende startups

Gisteren maakte Booking.com de de winnaars van haar eerste Accelerator Programma voor startups in duurzaam toerisme, Booking.com Booster, bekend. Het Booking.com Booster programma werd begin dit jaar gelanceerd en is opgericht om veelbelovende startups met een focus op duurzaam toerisme te identificeren, te mentoren en te belonen op een van de volgende gebieden: het beschermen van het milieu, het behoud van cultureel erfgoed en/of het bevorderen van inclusieve groei in toerisme die lokale economieën en gemeenschappen ondersteunt.

Na drie weken werkcolleges en intensieve coaching hebben de 10 finalistenteams hun plannen gepitcht aan een live publiek en een panel van deskundige beoordelaars in Amsterdam. Backstreet Academy krijgt dit jaar de hoogste toelage van € 400.000.

Micro-ondernemers

Backstreet Academy wil hun peer-to-peer reisplatform naar meer gemeenschappen in Zuidoost-Azië en over de hele wereld brengen door ze met hulpmiddelen die hun direct met de toeristische industrie verbinden te versterken, waardoor ze micro-ondernemers worden en zich uiteindelijk uit de armoede bewegen.

Ondernemende visie

“De ambitieuze creatieve en innovatieve ideeën die we dit jaar hebben gezien van alle startups de hebben meegedaan aan ons Booking.com Booster Programma waren erg inspirerend”, zegt Gillian Tans, CEO van Booking.com. “Ik was vooral onder de indruk van de ondernemende visie die ze allemaal hebben laten zien door het aantonen van een breed scala aan verschillende uitdagingen in verband met duurzaam toerisme. Ik kijk ernaar uit om hun plannen in ontwikkeling te zien en te volgen hoe deze bedrijven hun visie nog verder kunnen brengen en zo bijdragen aan een duurzamere toekomst voor de wereldwijde toeristische industrie.”

“Om onderdeel te zijn van Booking.com Booster is geweldig.” Zegt Jamon Mok Zixuan, CEO en medeoprichter van Backstreet Academy. “We zijn enorm enthousiast over wat we geleerd hebben toe te passen, om de impact van ons bedrijf verder te schalen, de armoedebestrijding te versnellen en de immateriële UNESCO-erfgoed overal te verjongen. We willen het concept van impactreizen algemeen maken en globaal implementeren met behulp van het Booking.com-netwerk.”

De andere duurzame toeristische startups uit het 2017 Booking.com Booster programma die subsidies worden toegekend zijn Seabin (Australië en Spanje) €350k; Local Alike (Thailand) €300k; Good Hotel (Nederland, Guatemala en Verenigd Koninkrijk) €300k; Awake (Colombia) €300k; Authenticook (India) met €200k.

Daarnaast werd Seabin aangewezen als favoriet bij werknemers, door hun 30 seconden 'bike pitch' aan het bedrijf na te streven, en is Seabin bekroond met €10k Booking.com-kredieten voor toekomstige verblijven.

Ondanks dat MovingWorlds (Golbal), MEJDI Tours  (Midden-Oosten en Europa) Visit.org  (Global) geen financiële bijdrage ontvangen hebben, zoals bij de andere startups die hebben deelgenomen aan het Accelerator Programme, ontvangen zij wel doorlopende begeleiding en ondersteuning van Booking.com.

In 2017 hebben bijna 700 startups met teams uit 102 nationaliteiten zich aangemeld om mee te doen aan het programma. Voor meer informatie over het Booking.com Booster Programma, raadpleeg de wereldwijde lancering release:https://globalnews.booking.com/bookingcom-launches-accelerator-programme-for-startups-in-sustainable-tourism/

Overig nieuws