Google heeft de mobiele prestaties van bedrijven in travel, retail en finance onder de loep genomen. Van de ruim 300 websites uit zeven Europese landen scoren de Nederlandse exemplaren goed op de gebruikerservaring. De snelheid laat wel nog te wensen over.
Dat Google hamert op een goede mobiele webervaring moge inmiddels duidelijk zijn: de introductie van de webstandaard AMP, de mobiele weergave als factor in de ranking van zoekresultaten en de recentere aankondiging de mobiele zoekindex als actuele standaard te gaan zien. Het is slechts een greep uit de veranderingen.
Om duidelijk te maken hoe het gesteld is met de mobiele ervaring in zeven Europese landen (het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje, Italië en Zweden) heeft het bedrijf ‘bekende experts op het gebied van user experience’ gevraagd de sites van 316 bedrijven te beoordelen. De sites van Booking.com (travel), Etsy (retail) en ING Direct Italië (financials) zijn als beste beoordeeld.
Goede gebruikservaring, mag wat sneller
Opvallend is dat Nederlandse bedrijven hoge ogen gooien. Binnen de top-20 van iedere vertical zijn meerdere binnenlandse namen te vinden. Een greep uit de namen: binnen travel scoren naast booking.com, Cheaptickets, Kras, VakantieVeilingen, NS, Landal GreenParks en Vliegtickets.nl goed. Onder de winkelbedrijven krijgen de Bijenkorf, bol.com en Gamma een vermelding. Nederlandse financials doen wat dat betreft nauwelijks onder. Ohra, Centraal Beheer, Nationale Nederlanden en SNS Bank worden bij naam genoemd.
Op het gebied van sitesnelheid is er nog wel een hoop werk aan de winkel. Binnen de vertical travel verdient volgens Googles standaard geen enkel bedrijf een betere beoordeling dan ‘matig’. Alleen websites die sneller laden dan 2 seconden verdienen volgens Google een positieve beoordeling. VakantieVeilingen.nl, TravelBird en booking.com laden met maximaal 3 seconden nog relatief het vlotst. Bij de retailsites krijgt het Nederlandse Marktplaats het predicaat ‘goed’. Die site laadt volgens de metingen keurig binnen 2 seconden. Van de financiële sites weet alleen Spaarrente.nl snel op het mobiele scherm te verschijnen.
Mobiele UX: Nederlandse voorbeelden
In de bijbehorende rapportages licht het zoekbedrijf een aantal succesvolle voorbeelden uit, waaronder Nederlandse. Zo scoort booking.com samen met hotels.com zeer goed op het gebied van registratie en conversie. Het registratieproces wordt duidelijk en eenvoudig genoemd. De invulvelden zijn voor mobiel geoptimaliseerd en de invoer wordt real time gevalideerd. Wat verder wordt gewaardeerd is dat de reissite de USP’s door de funnel heen versterkt.
De Bijenkorf krijgt de maximale score voor de mobiele zoekfunctie. Die is namelijk goed zichtbaar op alle pagina’s en er is een spellingscorrectie en auto-complete ingebouwd. Daardoor kunnen gebruikers nog makkelijker door de collectie ‘browsen’. Met hetzelfde doel toont De Bijenkorf verschillende filteropties en subcategorieën tijdens het zoeken. Opties die veel andere bedrijven zouden moeten overnemen.
Onder de financiële spelers krijgt een aantal Nederlandse bedrijven een 100 procents-score voor de homepage en navigatie: CZ, Rabobank, ING en Nationale Nederlanden. De website van Centraal Beheer wordt als voorbeeld aangehaald. Wat de experts sterk vinden aan de navigatie is dat die de bezoeker direct begeleidt naar de kernactiviteiten.
Het hoofdmenu leidt tot de belangrijkste verzekeringen en sparen en beleggen. Met de de prominente call to actions op de homepage kan de bezoeker direct een schade melden of contact opnemen. Het aantal verwijzingen is beperkt en daardoor overzichtelijk, bij de indeling is gedacht vanuit de eindgebruiker.