Booking.com is verwikkeld in een juridische strijd met de Duitse mededingingsautoriteit. De inzet? De ‘beste prijs-clausule', die Booking.com altijd hanteerde. Hoteliers en mededingingsautoriteiten hebben zich verzet tegen de clausule, maar de boekingsgigant lijkt op weg naar een overwinning: het Duitse hooggerechtshof lijkt Booking.com gelijk te geven in deze kwestie.
Booking.com had in de contracten een clausule opgenomen over de garantie op de laagste prijs. Enkel via Booking.com kan de klant de beste prijs krijgen. Via de eigen hotelwebsite mag een kamer (volgens de clausule) niet goedkoper aangeboden worden. De mededingingsautoriteit bepaalde dat deze clausule de concurrentie onterecht beperkte, waarna Booking.com naar de rechter stapte. Schijnbaar met succes.
Het gerechtshof onderzoekt nu of de clausule niet een noodzakelijke afspraak is. Hotels zouden immers het platform van Booking.com kunnen gebruiken om klanten naar hun eigen website te lokken, waarna een lagere prijs wordt aangeboden. Booking.com lijkt hiermee de overwinning in de rechtszaak binnen handbereik te hebben.
Wanneer de uitspraak wordt gedaan is nog niet bekend. Bij een positieve uitspraak voor Booking.com mag de claim 'laagste prijsgarantie' weer worden ingevoerd.