Wereldwijd zien we een enorme groei van het aantal boutiquehotels. Niet alleen komen er steeds meer 'onafhankelijke' hotels bij, maar ook grote hotelketens investeren massaal in deze luxe lifestyle-hotels. Op 12 en 13 maart vindt de Independent Hotel Show plaats, een 'boutiquebeurs' voor eigenaren en managers van dit type hotel.
De eerste ‘boutiquehotels' ontstonden begin jaren tachtig in San Francisco en New York. In Nederland opende 25 jaar geleden het eerste boutiquehotel: Hotel 717 aan de Prinsengracht in Amsterdam. ‘Boutique’ stond voor intiem, creatief en chic. Nu is het uitgegroeid tot een eigen categorie, naast bijvoorbeeld airport-hotels, motels en conference-hotels. Nog steeds zijn het over het algemeen kleinschalige hotels met minder dan honderd kamers, een intiem karakter, vaak gelegen in een stedelijke omgeving en met veel aandacht voor design en voor de gast. Van oorsprong waren dit 'independent hotels', hotels die niet waren aangesloten bij een keten maar inmiddels spelen ook de grote hotelketens als Hilton en Accor in op de groeiende markt voor het boetiekhotel.
Authentieke ervaring
“Dat boetiekhotels nu populair zijn, is niet moeilijk te verklaren”, zegt horecatrendwatcher Vincent van Dijk. “Het boutiquehotel past erg goed bij de wensen van de gast van dit moment, die op zoek is naar een unieke en authentieke ervaring. Ook zoekt de gast een hotel met een lokale uitstraling en meer luxe en persoonlijke aandacht en hier heeft hij meer geld voor over. Een onafhankelijk en kleinschalig boetiekhotel voelt vaak luxer aan dan een ketenhotel. We zien dat kleinschalige hotels bovendien sneller kunnen inspelen op trends, bijvoorbeeld op het gebied van technologische ontwikkeling. Ook dat spreekt de hotelgast van nu aan. Bij ketenhotels is het lastiger om snel nieuwe snufjes te implementeren. Online boekingplatforms hebben het gemakkelijker gemaakt om als independent hotel de concurrentie aan te gaan met ketenhotels.”
Hotelketens investeren in boetiekhotels
Een interessante ontwikkeling is dat grote hotelketens reageren op de groeiende belangstelling in boutiquehotels. Zij openen massaal kleinschalige en luxe lifestyle-concepten, zoals Accor met de Handwritten Collection, Hilton met Canopy en Marriott met Autograph Collection. Ook investeren zij in bestaande hotelconcepten om deze grootschalig uit te rollen, zoals Accor met The Hoxton. Ook gaan ketens een soft-brand samenwerking aan met bestaande onafhankelijke hotels. Zeker sinds de coronapandemie zijn deze namelijk op zoek naar meer zekerheid en meer boekingen, terwijl een keten kan profiteren van het onafhankelijke karakter van het hotel en het feit dat de hotels niet aan een strenge brand-standard moeten voldoen.
Soft-branded
Komende 3 jaar openen alleen al in de Verenigde Staten zo’n 60.000 nieuwe lifestyle en soft-branded boetiekhotels hun deuren. Ook in Nederland zien we een groei van het aantal boetiekhotels. Komende 3 jaar gaan 29 nieuwe independent hotels open met in totaal 4.911 kamers. En daarbij komen nog de 'boutiquehotels' van grotere ketens, zoals Autograph Collection in Maastricht en Kimpton in Rotterdam (bron: STR Global, Ltd.).
Independent Hotel Show
De Independent Hotel Show Amsterdam richt zich op eigenaren en het management van onafhankelijke hotels. Op 12 en 13 maart vindt dit evenement plaats in de RAI Amsterdam. Meer dan 200 merken laten de laatste hoteltrends zien en twee dagen is er een lezingenprogramma met internationale experts op het gebied van hospitality. Het evenement is ontstaan in Londen en wordt inmiddels ook in München, Miami en Amsterdam georganiseerd.