Branding en design (1/8)

15 september 2009
Branding en design (1/8)

In acht artikelen beschrijven we welke factoren er van belang zijn voor een succesvolle hotelwebsite. Dit eerste artikel gaat over de manier waarop de uistraling van het hotel - de identiteit - terugkomt in de vormgeving van de website. Elk hotel heeft unieke eigenschappen, zoals de locatie, het kwaliteits- en serviceniveau, de inrichting en de faciliteiten. Een goede website sluit aan bij al deze eigenschappen en geeft zo de bezoeker een voorproefje van het verblijf. In een goed design worden aantrekkelijke foto’s weergegeven, komen het logo en de huisstijlkleuren terug en komt de website uitnodigend en betrouwbaar over.

*- Branding: domeinnaam*
De te gebruiken domeinnaam heeft niet zozeer te maken met de vormgeving van de website, wel met de branding. Zorg ervoor dat de naam van het hotel in de domeinnaam voorkomt. Ook het woord ‘hotel’ kan terugkomen. Mikt het hotel op een internationale doelgroep, dan is een .com extensie vaak beter dan een .nl extensie.

Helaas is er bij veel hotelwebsites niet goed nagedacht over het grafisch ontwerp. Hierdoor zullen bezoekers eerder afhaken en voor een alternatief kiezen. Wanneer u met uw designer of website ontwikkelaar aan de slag gaat met het design, dan zijn de volgende aandachtspunten van belang:

*- Browser compatibility & resoluties*
Er zijn verschillende soorten webbrowsers (bijvoorbeeld: Internet Explorer 6, 7 of 8, Firefox 2 of 3, Chrome, Safari, etc.) en er is een groot aantal beeldschermresoluties (bijvoorbeeld 800 x 600, 1024 x 768 of 1440 x 900). Wanneer een website ontworpen wordt, is het raadzaam rekening te houden met deze variaties. Wanneer bezoekers om technische redenen de website niet goed kunnen waarnemen, zullen zij de website verlaten en niet snel meer terugkomen.

*- Clean design*
‘Overdaad schaadt’ en helemaal bij webdesign. Te veel verschillende kleuren, lettertypes of elementen binnen een pagina, zorgen voor ruis en maken de website onaantrekkelijk voor de bezoeker.

*- Gebruik van graphics & media*
Om de bezoeker van de website een goed beeld te geven van het hotel, is het toevoegen van goede foto’s van essentieel belang. Foto’s kunnen een duidelijk beeld geven van de locatie en het in- en exterieur van het hotel. Een websitebezoeker die een goede impressie krijgt van het hotel, gaat eerder over tot het maken van een reservering. Ook het toevoegen van een video, omgevingskaart, image gallery of panoramafoto zorgen voor een betere beleving.

*- Consistentie en positionering*
Zorg ervoor dat de verschillende pagina elementen, zoals de navigatie, de positie van de foto’s en teksten, heading en footer, consequent geplaatst worden op de verschillende pagina’s. Hierdoor zullen bezoekers van de website makkelijker kunnen navigeren en de website beter begrijpen en dus langer op de website blijven.

Let er op dat verschillende partijen webdesign aanbieden. Vaak wordt deze dienst geleverd door vormgevers van drukwerk, dtp’-ers en kennissen en bekenden. Helaas beschikken niet al deze partijen over de specifieke ervaring voor het ontwerpen van een geschikte website lay-out. Praat daarom met verschillende partijen en kies, indien mogelijk, voor een specialist.

Mocht u vragen hebben of willen reageren op dit artikel, neem dan contact op met Thomas Dieben van BeCurious internet & hospitality | "www.curious.nl":http://www.curious.nl/?utm_source=hosman&utm_medium=banner&utm_campaign=hosman09 | 020-3880988 | "thomas@curious.nl":mailto:thomas@curious.nl.

~Dit was het eerste artikel uit een reeks van acht artikelen 'Succes met de hotelwebsite'. Vanaf donderdag 24 september is het tweede artikel te lezen.~

Overig nieuws