Toen CEO Antoine Bulsink in 1997 het roer overnam, telde het personeelsbestand van bouwbedrijf Bulsink twee timmermannen en twee metselaars (‘waaronder mijn neef en mijn broer’). Inmiddels heeft de ‘Bulsink family’ zo’n honderd medewerkers en geldt het familiebedrijf als dé afbouw- en renovatiepartner voor de hospitality-sector.
“De economische crisis van 2008 is bepalend geweest voor de richting die wij zijn ingeslagen”, vertelt Antoine. “Voor die tijd namen we alles aan. Een dakkapelletje, de aanbouw van een woning, een winkel, een kantoor. Gedwongen door de crisis zijn we gaan focussen: waar maken we echt het verschil?”
Beleving en branding
Dat ging gepaard met rigoureuze keuzes. “Geen ruwbouw meer, geen particuliere projecten meer. Alleen nog terugkerende opdrachtgevers. Eerst vooral in de retail en al snel in andere branches waar beleving en branding een rol spelen, zoals de hospitality.”
Door deze strategie wist het bedrijf grote merken aan zich te binden en prestigieuze klussen binnen te halen, zoals recent nog de ombouw van het American Hotel in Amsterdam tot Hard Rock Hotel. Dat gebeurde in opdracht van Eden Hotels, een hotelgroep waarvoor Bulsink in de loop der jaren meer aansprekende projecten realiseerde.
Samenwerking Eden Hotels: ‘alles voor de negen’
Ger Klaver, die deze maand op pensioengerechtigde leeftijd afscheid nam als technisch directeur bij Eden Hotels, kijkt met een goed gevoel terug op zijn jarenlange samenwerking met Bulsink.
“Zo’n tien jaar geleden zijn we een overkoepelend traject gestart onder het motto ‘alles voor de negen’, met het oog op onze beoordelingen op platforms als Booking.com. Een paar tienden extra op dat soort sites maken het verschil tussen wel of niet geboekt worden voor een bepaalde kamerprijs. Dus daar hebben we vol op ingezet en via de verbetering van ons product heeft Bulsink daar een flinke bijdrage aan geleverd.”
“In mijn dertig jaar bij Eden Hotels heb ik met veel verschillende aannemers gewerkt, maar onze laatste hotels hebben we allemaal met Bulsink gedaan. En ook in de toekomst zullen we zeker blijven samenwerken in de nieuwe hotelprojecten waarmee ik inmiddels bezig ben vanuit mijn eigen bedrijf Klaver Beheer. Dat is niet voor niks. In de manier waarop ze projecten managen, steken ze er met kop en schouders bovenuit.”
Bouwtijd verkorten
“Kijk, iedereen kan een spijker in een muur slaan. Maar zij zorgen ervoor dat alles op precies het juiste moment gebeurt, waardoor ze de bouwtijd verkorten. Daardoor hebben we sommige projecten aanwijsbaar sneller weten te realiseren dan we van tevoren met elkaar bedacht hadden.”
“Andere projecten hebben we ondanks onverwachte tegenslagen tóch nog op tijd kunnen opleveren. Zoals de verbouwing van het ED Amsterdam. Tijdens het werk wamen we erachter dat er tientallen jaren eerder een brand moest zijn geweest in de kap van dat pand.”
Lege kamers kosten geld
“Zo’n half afgefikte kap werpt je normaal gesproken maanden terug in je planning, want je moet de hele constructie verzwaren en allerlei brandwerende voorzieningen aanbrengen. Door de manier waarop Bulsink dat heeft opgepakt, hebben we nauwelijks tijd verloren. Dat is heel plezierig, want elke nacht dat een kamer leeg staat kost geld. Een hotel is geen winkel waar mensen binnen komen zodra je de deuren open zet. Op het moment dat wij beginnen met de bouw, worden de kamers verkocht. Dus op de geplande opleverdatum staan gasten met hun koffertje voor de balie.”
Tot slot: is het uiteindelijk gelukt met die negen op beoordelingssites? “Jazeker”, lacht Ger. “Dat moment hebben we in 2022 groot gevierd tijdens ons eigen 75-jarig bestaan.”
Een hotel moderniseren of verduurzamen? Bulsink is dé afbouw- en renovatiepartner voor de hospitality-sector. Check bulsink.com voor inspiratie en informatie.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.