Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gasten, je omgeving erbij betrekken en hun goede buurman zijn komen ter sprake. Wij zijn nieuwsgierig hoe je dan die goede buurman wordt en blijft.
“Van beleving naar betekenis”, een uitspraak die Camille kenmerkt. Hij gelooft niet meer in alleen beleving. Het gaat anno 2020 expliciet om betekenis geven aan gastbeleving. Dit verhaal gaat over samenwerken in regio, stad en buurt en waarin bewoners je kritisch houden in het belang van de gast en de gemeenschap, die je met elkaar opbouwt.
Buurtcreateur
Wanneer je als merk gaat trouwen met de buurt waarin de fundamenten van je toekomst liggen, dan brengt dat verantwoordelijkheden met zich mee. “Toen wij het culturele erfgoed van het voormalige Gotische Kruisherenklooster beschikbaar kregen voor de transformatie naar het huidige Kruisherenhotel, gaven wij een commitment af die ook de buurt positief zou beïnvloeden. Met de komst van het luxe hotel werd een nieuw elan aan een vooralsnog onzichtbare wijk in Maastricht gegeven. De buurt veranderde van onbekend en onbemind, naar attractief en levendig en onderging het een grote metamorfose naar nieuw ondernemerschap en verbeteringen in de infrastructuur. Bewoners en toeristen ontdekken nu een aantrekkelijke buurt waarin iedereen elkaar verstaat als goede buren”, vertelt Camille.
“Met het oog gericht op de omgeving waarin we gevestigd zijn, ontplooien we lokale initiatieven die waarde geven aan de gastbeleving.” Kunst en cultuur zijn belangrijke pijlers waarmee Oostwegel gasten verleidt. Camille: “Mijn vader en voormalig directeur van Oostwegel Collection is een groot kunstliefhebber en kenner van de regio. Jaarlijks wordt er onder zijn bezielende leiding één speciale Cultuurtocht georganiseerd. Hij zorgt voor unieke inkijkjes en boeiende verhalen uit de regio en laat gasten kennismaken met de streekgerechten en verhalen van de boer op het land.”
“Tegelijkertijd staan we steeds meer open voor de nieuwe - stadse - dynamiek van werken, waarin freelancers en studenten hun weg naar de rust van de voormalige kerk vinden om er te werken of hun thesis te ‘overdenken’. Nieuwe en bestaande gasten vermengen zich in de service van ons 5-sterren product en creëren samen een nieuwe hospitalitybeleving."
Ambacht en passie
Even verderop, waar Maastricht overgaat in een landschap met unieke landgoederen, wordt de signatuur van de Oostwegel collectie uitgedaagd op samenwerken met het lokale ambacht. Hier bepaalt het Zuid-Limburgse terroir het verhaal van de gastronomie. Het is een menu waarin we zoveel mogelijk de boeren in het achterland, de lokale tuinders, kaasmakers en imkers aan het woord laten. “Onze chef van l’Auberge bij Château Neercanne is een triatleet en vanuit zijn passie voor gezonde voeding ontwikkelde hij een prachtig zuurdesem broodrecept dat we nu in onze restaurants serveren.” En de vlaaien dan, vragen wij ons af? “Tja, de vlaaien, die bakken we dan weer niet zelf, want er gaat niets boven een vlaai van bakker Hermans”, zegt Camille lachend. “Door het lokaal ondernemerschap in de spotlights te zetten, promoten we de regio en betrekken we gasten bij een unieke cultuur met unieke verhalen.”
Het is overduidelijk dat deze hotelier de route van beleving naar betekenis bewust kiest om samen aandacht te geven aan de regio waar Limburg trots op is!
Collectief zichtbaar zijn
In contact blijven met je buurt, een actieve salespromotie in binnen- en buitenland en de Oostwegel Collection van huizen aansluiten bij gerenommeerde marketinglabels zoals Relais & Châteaux, Small Luxury Hotels en Design Hotels. Het zijn een aantal speerpunten die Camille inzet om zijn producten en de regio waarin ze gevestigd zijn, zichtbaar te houden.
“Samenwerken in regiopromotie werkt mijns inziens beter dan alleen, en is ook efficiënter, aldus Camille. Wanneer het NBTC Nederland promoot op bijvoorbeeld de ITB in Berlijn, dan zie ik het als groot belang dat zij ook aandacht besteden aan de unieke steden en regio’s die Nederland rijk is. Ook vind ik het van groot belang dat de regio in een coalitie van steden hun eigen verhaal uitdragen om de aantrekkingskracht voor potentiële bezoeken en boekingen te vergroten.”
“Mijn persoonlijke stokpaardje is de bereikbaarheid van onze regio. Maastricht Aachen Airport is er. Een dagelijkse connectie met een internationale, grote hub zou deze regio veel kunnen bieden”, aldus Camille.
Vandaag, morgen en in de toekomst
“Zoals het een goede rentmeester betaamt, zorg ik goed voor de monumentale ‘huizen’ waarin onze hotels en restaurants schuilen, en die ik in bruikleen heb van de volgende generatie. In stand houden, beter maken en rendementen herinvesteren in de huidige producten. Daarmee waarborgen we de continuïteit van het familiebedrijf en houden we de landgoederen in ere.”
“Internationale flair van deze grenstreek op historisch, cultureel, architectonisch en culinair gebied blijft ook essentieel. De internationale kunstbeurs TEFAF heeft de cultuuragenda van Maastricht op de agenda gezet (en gelukkig weer voor 10 jaar bijgetekend) en maestro André Rieu heeft het Vrijthof wereldberoemd gemaakt. Tegelijkertijd hadden wij graag het predicaat culturele hoofdstad gedragen in 2018 en is er enorm veel werk gestoken in het bid voor de organisatie van het Eurovisie Songfestival. Volgens mij was Maastricht de ideale locatie voor dit Europese evenement…” Wij bespeuren dat het zorgen voor en in ere houden van de regio is gekoppeld aan een goede dosis ambitie bij Camille.
Controverse…
Focus houden op je monumentale ‘huizen’ en hospitality services, vraagt soms ook een uitstapje naar kleuren buiten de lijntjes…. Met ‘Villa & Residences’ heeft Camille een nieuwe service gevonden die - ‘curated by Oostwegel Collection’ - gasten een verzameling van unieke luxe accommodaties op bijzondere locaties biedt waarbij gasten volledig zelfvoorzienend kunnen genieten van een verblijf. En dat stimuleert ook weer bezoek aan ondernemers in deze regio.
Bottomline, Camille is een groot voorstander om de gast vooral gast te laten zijn. “De buurt is er en biedt mooie verhalen maar de gast geforceerd in deze conversatie betrekken mag nooit de doelstelling zijn”, aldus Camille. Een heldere uitspraak van deze independent hotelier die goed aanvoelt waar de hedendaagse gast behoefte aan heeft.
Independent Hotel Show Amsterdam
Camille spreekt op het podium van de Hotel Vision Stage tijdens de Independent Hotel Show Amsterdam op woensdag 18 maart 2020 in RAI Amsterdam. In een panelgesprek praat hij over buurtbetrokkenheid en kansen die kunnen voortvloeien uit het ondersteunen van lokale bedrijven.
Auteurs:
SEVERS+JANSEN, The Hospitality Studio - Mark Severs en Kim Jansen
Foto: AirVision