Consumenten hebben in maart 0,9 procent meer uitgegeven dan in maart 2015, meldt CBS. De stijging is groter dan in februari. Consumenten hebben
in maart vooral meer besteed aan diensten. Consumenten hebben in maart vooral meer diensten gebruikt. Ze gaven vooral meer uit in de horeca en aan recreatie en cultuur. Uitgaven aan
diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.
*Gestegen uitgaven*
Verder hebben consumenten ook ruim 1 procent meer uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen dan een jaar eerder. Aan duurzame goederen, zoals kleding en schoenen, gaven consumenten daarentegen wat minder uit dan in maart 2015. Ze hebben wel wat meer besteed aan overige goederen zoals gas.
Ongeveer tien dagen geleden meldde CBS dat de detailhandel in maart 4 procent meer heeft omgezet dan een jaar eerder. Doordat Pasen dit jaar in maart viel, realiseerden vooral de winkels in voedingsmiddelen meer omzet.
*Omstandigheden voor consumptie in mei gunstiger dan in maart*
Volgens CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in mei gunstiger dan in maart. Dat komt vooral doordat consumenten minder negatief zijn over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid en de ondernemers in de industrie minder negatief over hun toekomstige personeelssterkte.
~Thijs Jacobs~
CBS: horeca in de lift
23 mei 2016