De omzet in de horeca groeide, voor seizoen gecorrigeerd, in het tweede kwartaal van 2023 met 4,5 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, steeg met ruim 3 procent. De omzet van logiesverstrekking nam met 5,5 procent toe.
De seizoengecorrigeerde omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, steeg in het tweede kwartaal van 2023 met 5,5 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Hotels hebben 6,7 procent meer omgezet dan in het voorgaande kwartaal en groeide daarmee, net als vorig kwartaal, het hardst van alle horeca-branches. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder vakantieparken, groeide in het tweede kwartaal met 2,4 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) van de logiesverstrekkers steeg met 5,8 procent.
In het tweede kwartaal van 2023 was de omzet van de horeca 10,9 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2022. Vanaf het tweede kwartaal van 2021 lag de omzet van de horeca elk kwartaal (fors) hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Hotels boekten in het tweede kwartaal met ruim 18 procent de grootste omzetstijging van alle horecabranches. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings noteerden een omzetstijging van 6,1 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2022.
Vertrouwen horecaondernemers gedaald
Het ondernemersvertrouwen van de horeca is aan het begin van het derde kwartaal 2023 gedaald naar -10,8. Horecaondernemers waren zowel negatiever over het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden als over het economisch klimaat in de komende drie maanden. In vrijwel alle Nederlandse bedrijfstakken was het ondernemersvertrouwen aan het begin van het derde kwartaal van 2023 negatief.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.