Vandaag heeft Marriott International aangekondigd dat het een overeenkomst heeft bereikt om het lifestylemerk citizenM over te nemen, een uniek en innovatief aanbod binnen het select-service segment. De overname zal naar verwachting Marriott’s wereldwijde uitbreiding van haar select-service en lifestyle accommodaties versnellen, terwijl het bedrijf zich blijft richten op het uitbreiden van haar portfolio om gasten en Marriott Bonvoy-leden wereldwijd nog meer opties te bieden.
Het wereldwijde portfolio van citizenM bestaat uit 36 geopende hotels, goed voor 8.544 kamers, verspreid over meer dan 20 steden in de VS, Europa en Azië-Pacific, waaronder steden als New York, Londen, Parijs en Rome. De huidige pijplijn omvat drie hotels in aanbouw met in totaal meer dan 600 kamers, die naar verwachting medio 2026 worden geopend. Daarnaast is er potentieel voor aanzienlijke extra groei in alle regio’s waarin Marriott actief is.
Het merk citizenM staat bekend om zijn oprechte service, technologisch geavanceerde hotelervaring, zeer efficiënt ruimtegebruik en een focus op kunst en design. Sinds de oprichting in 2008 richt het merk zich op een groeiende doelgroep van prijsbewuste reizigers die op zoek zijn naar technologiegedreven accommodaties met kenmerken zoals slimme kamerontwerpen, binnen- en buitenruimtes met indrukwekkende kunstwerken en lokale artefacten, comfortabel ingerichte woonkamers die ook dienstdoen als samenwerkingsruimtes, creatieve vergaderruimtes, grab-and-go eet- en drinkopties en levendige dakterrassen.
Anthony Capuano, President en CEO van Marriott International, zei:
"Terwijl we blijven inzetten op het bieden van eersteklas ervaringen aan reizigers, bouwt de aankondiging van vandaag voort op Marriott’s toewijding om het aanbod voor gasten en Marriott Bonvoy-leden te versterken. We zijn enthousiast om citizenM als een uniek en gedifferentieerd aanbod toe te voegen aan ons select-service merkenportfolio, terwijl we onze positie in dit waardevolle marktsegment wereldwijd blijven versterken. Marriott heeft een bewezen staat van dienst in het significant laten groeien van overgenomen merken door gebruik te maken van ons wereldwijde ontwikkelingsnetwerk, onze kostenefficiënte structuur en de kracht van ons bekroonde Marriott Bonvoy loyaliteitsprogramma."
Bij het sluiten van de transactie zal Marriott 355 miljoen dollar betalen om het merk en de bijbehorende intellectuele eigendom te verwerven. Na de transactie maakt citizenM portfolio deel uit van Marriott's systeem, waarbij de hotels die eigendom zijn, en verhuurd worden door de verkoper, onderworpen zijn aan nieuwe lange termijn franchiseovereenkomsten met Marriott.
De vestgestelde vergoedingen voor de open en in aanbouw zijnde hotels zullen naar verwachting ongeveer 30 miljoen dollar per jaar bedragen. De verkoper kan ook earn-out betalingen ontvangen tot 110 miljoen dollar die gebaseerd zijn op de toekomstige groei van het merk over een gespecificeerde meerjarige periode. Deze betalingen beginnen in het vierde jaar na de transactie.
Rattan Chadha, oprichter en voorzitter van citizenM, zei:
"Wij zijn zeer enthousiast over onze overeenkomst met Marriott en kijken uit naar de volgende stap in onze groeistrategie. Ik voorzie dat deze samenwerking de wereldwijde reikwijdte en merkimpact van citizenM zal vergroten. Marriott deelt onze waarden en cultuur, en ik heb het vertrouwen in dat zij zich sterk inzetten om de identiteit van ons merk te behouden."
Lennert de Jong, CEO van citizenM, voegde toe:
"Ik kijk vol vertrouwen naar de toekomst van citizenM met Marriott International. citizenM is ontworpen voor frequente reizigers, en Marriott’s distributiekracht zal ons in staat stellen om nieuwe moderne gasten te verwelkomen. Met de kracht van Marriott’s ontwikkelingsmotor zien we uit naar veel nieuwe citizenM hotels in nieuwe bestemmingen wereldwijd. We blijven eigenaar van ons vastgoed en zijn verantwoordelijk voor de exploitatie. Deze samenwerking stelt ons in staat om samen optimale rendementen te realiseren."
De afronding van de transactie is onderhevig aan gebruikelijke voorwaarden, waaronder goedkeuring door de Amerikaanse toezichthouder. Indien de transactie in 2025 wordt afgerond, verwacht Marriott een netto kamerengroei van bijna 5 procent voor het volledige jaar 2025.
Morgan Stanley & Co. International plc en Eastdil Secured traden op als financieel adviseurs van citizenM.
Fotografie: CitizenM
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.