Classificatie

Auteur: Redactie
KHN 18 december 2001
Classificatie

De Benelux Hotel Classificatie bestaat vanaf het begin van de jaren zeventig en wordt sindsdien uitgevoerd door het Bedrijfschap Horeca en Catering. Aan de hand van de normen van de Benelux Hotel Classificatie worden hotels ingedeeld in sterrencategorieën. In zijn huidige vorm dateert deze hotelclassificatie van 1985. Vanaf dat jaar wordt de - verplichte - Benelux Hotel Classificatie door het Bedrijfschap uitgevoerd op basis van een verordening, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

Midden jaren negentig klinkt vanuit de branche, naar aanleiding van gesignaleerde knelpunten, de roep om nieuwe, gemoderniseerde normen. Het ministerie van Economische Zaken gaat vervolgens onderhandelen met de Benelux-partners over aangepaste normen en aanvullende kwalitatieve aspecten. Het ministerie verzoekt het Bedrijfschap om deze normenlijst binnen drie jaar te implementeren. Dit is gebeurd per 1 januari 1999.

Consensus

Recentelijk is door Koninklijk Horeca Nederland de discussie gestart over de kerntaken van het Bedrijfschap Horeca en Catering. Een deel van de taken zal worden afgestoten, om zo het kennis- en innovatiecentrum te worden waar de branche behoefte aan heeft. In dat licht wordt de huidige hotelclassificatie aangemerkt als niet behorend tot de kerntaken van het Bedrijfschap. Voorafgaande aan die beslissing is uitvoerig overleg gepleegd tussen bestuursleden van de sector en bestuursleden van het Bedrijfschap. Er werd al snel consensus bereikt over de te nemen beslissing, hetgeen betekent dat de classificatie per 1 januari 2003 geen kerntaak meer zal zijn.

Hoe nu verder?

Het bestuur van de sector hotels heeft actie ondernomen om te zien hoe het nu verder zal gaan met de (eventuele) classificatie van hotels. Wij moeten ons terdege afvragen of we überhaupt een continuering dan wel een alternatief willen hebben. De sector hotels ziet drie mogelijke scenario’s:

1. Doorgaan met een verplicht systeem, ondergebracht bij het Bedrijfschap Horeca en Catering, of bij een andere partij. 2. Starten met een vrijwillig systeem, ondergebracht bij het Bedrijfschap Horeca en Catering, of bij een andere partij. 3. Stoppen met classificatie.

Tijdens de bestuursvergaderingen is uiteraard veelvuldig gesproken over de toekomst. Het is duidelijk dat we zeer zorgvuldig moeten omgaan met de keuze die gemaakt moet worden. Wij hechten er dan ook aan, uitvoerig overleg te hebben met alle betrokken partijen.

Inmiddels hebben de voorzitter en de sectormanager gesprekken gehad met een aantal betrokken partijen, zoals het Bedrijfschap Horeca en Catering, de ANWB en het ministerie van Economische Zaken. In een later stadium zullen gesprekken worden gevoerd met NATM en MPI Nederland.

Allereerst willen wij een duidelijk beeld krijgen van wat de consumenten verwachten van een classificatiesysteem. Hebben zij daar überhaupt behoefte aan? In de komende tijd zullen wij met een aantal consumentenorganisaties hierover spreken.

Objectief

Met de informatie die we vanuit de vraagkant van de markt krijgen, zullen we onze leden benaderen. (Middels een schriftelijke enquête.) Zo hopen we de waarde van de classificatie voor onze leden juist in te kunnen schatten. Teneinde de objectiviteit zo goed mogelijk te waarborgen, hebben we besloten dit deel van het onderzoek uit te besteden aan een externe expert, te weten Horwath Consulting, in de persoon van Ewout Hoogendoorn.

Het is ons streven om in het begin van de zomer van 2002 een goed gefundeerde beslissing te nemen over het (eventuele) voortbestaan van de Benelux Hotel Classificatie. Middels Hospitality Management en ons verenigingsblad Horeca Nederland zullen wij u op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Hans van der Kooij

HM302001

Overig nieuws