Uit onderzoek van NBTC-NIPO blijkt dat 1,8 miljoen Nederlanders deze zomer de vakantie in eigen land willen vieren. Ondanks het jubelende geluid dat veel Nederlanders kiezen voor een binnenlandse vakantie, is het nog altijd 27 procent minder dan in 2019. Met het wegvallen van de internationale gast en de zakelijke markt moeten we het hiermee doen.
Het aantal accommodaties in Nederland waar je kan overnachten schat het CBS op 1,4 miljoen in het hoogseizoen (zie afbeelding onderaan). Daar vallen hotels en pensions (301.000), campings (701.000) vakantieparken (327.000) en groepsaccomodaties (5600) onder. Airbnb wordt niet meegeteld. Gisteren maakte RTL Z bekend dat Airbnb qua boekingen in april op ongeveer 80 procent zit ten opzichte van vorig jaar. Het zijn cijfers waar de hotellerie alleen maar van kan dromen. Het feit dat Airbnb zo snel herstelt, of nooit flinke klappen heeft gekregen, komt door de gesloten omgeving.
Het woord ‘buffetangst’ is op de redactie al gevallen. Mensen zijn bang om zich te begeven in ruimtes waar meer mensen tegelijkertijd aanwezig zijn. In een kleine, veilige, huiselijke sfeer zijn mensen geneigd zich veiliger te voelen. Het is natuurlijk schijnveiligheid, maar vertrouwen en hygiëne zullen de sleutelwoorden zijn in de keuze van de gast om wel of niet te boeken.
Boutiquehotels, familiehotels, kleinschalige hotels en B&B’s hebben daarin een voorsprong op de grotere hotels en hotelketens, is mijn verwachting. De strijd om de Hollander is al losgebarsten. Werknemers hebben de afgelopen maanden ‘gewoon’ doorbetaald gekregen en ontvangen eind mei hun vakantiegeld. Uit onderzoek van Vliegtickets.nl blijkt dat 48 procent van de Nederlanders van plan is hun vakantiegeld te besteden aan de vakantie. Wat gaat u doen om die binnenlandse leisuregast naar binnen te halen?
David Bakker is redacteur van uw vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl