Internationale gasten blijven weg vanwege ‘The European War’ en de Nederlandse vakantieganger zoekt weer de Spaanse Costa’s en Turkse Riviera’s op nadat het twee jaar ‘verplicht’ in eigen land op vakantie moest. Het zijn de pessimistische geluiden vanuit de hotellerie. Zo gitzwart ziet de toeristische industrie in Nederland er gelukkig niet uit. Want waar ‘gewone’ mensen bedreigingen zien, zien ondernemers kansen. En zo is het ook in de hotellerie.
Het is overigens wel deels waar dat het internationale verkeer richting Nederland niet de gewenste curve pakt. Voornamelijk Amerikanen mijden Europa vanwege de oorlog in Oekraïne en hoewel in Europa het idee leeft dat het coronavirus zo goed als overwonnen is, zijn de Aziaten nog behoorlijk angstig en maken zij bij voorkeur (nog) geen verre reizen.
Gelukkig is de wereld groter dan alleen Azië en de Verenigde Staten, hoewel de hotellerie in Amsterdam voor een deel afhankelijk is van beide markten. Het verwachte snelle herstel gaat trager dan werd gehoopt. De verwachting was dat het internationale verkeer sneller op gang zou komen en dat de Nederlander na twee jaar in eigen land op vakantie te zijn geweest, weer de kusten van Frankrijk, Spanje en Turkije zou gaan opzoeken. Dat gat zou worden opgevangen door de internationale gasten. Juist vanwege de oorlog in Oekraïne zullen Nederlanders en vakantiegangers uit onze buurlanden een vakantie dichter bij huis boeken.
Het NBTC publiceerde halverwege april hun jaarlijkse Vakantiemonitor. Daaruit blijkt dat ongeveer veertig procent van de vakantiegangers uit Frankrijk, Duitsland en Nederland nog geen vakantie heeft geboekt. Deze ‘zwevende boeker’ kan over de streep worden getrokken door als hotelier flexibelere annuleringsvoorwaarden in te zetten. Daarnaast is het van belang om duidelijk te maken dat het veilig is om naar Nederland af te reizen.
Het is zaak om de Nederlanders die er op het laatste moment toch voor kiezen om de vakantie in eigen land te vieren, te verbinden aan uw hotel. Evenals de vakantiegangers uit buurlanden Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Misschien zijn het markten die in een recent verleden niet werden aangeboord, maar er is nogal wat veranderd de afgelopen twee jaar. Zo is de Lead Time in de afgelopen jaren al behoorlijk verkort en die tendens lijkt voorlopig wel blijvend. De kansen blijven zich aandienen en de zwevende boeker heeft nog niet gekozen. Laat ze dalen in uw hotel.
David Bakker is hoofdredacteur van het vakblad Hospitality Management en schrijft maandelijks een column. Lees alle columns in het dossier. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl