Afgelopen week bereikte de prijs van een kubieke meter gas het astronomische bedrag van 1,60 euro. In ‘normale’ tijden kost een kub gas ongeveer 20 cent. Maar wat zijn nog normale tijden? Gas is acht keer zo duur geworden. Acht keer.
Los van alle politieke spelletjes betekent het dat de energierekening in uw hotel naar alle waarschijnlijkheid flink omhoog gaat. Er moet nog steeds op gas gekookt worden (alhoewel veel hotelkeukens de overstap naar inductie hebben gemaakt) en alle ruimtes in de hotels moeten worden verwarmd: ‘Winter is comming’ en als we de meteorologen mogen geloven wordt het – net als afgelopen jaar – een strenge winter.
Die stuwende energierekening gaat voor problemen zorgen. Iemand zal de rekening moeten oppakken. Het doorrekenen in de prijs van een overnachting lijkt een logische zet, maar laat het de gast vooral niet horen. Die vindt het ‘inhaalgedrag’ van de horeca onacceptabel. ‘Ze hebben toch gewoon steun gehad’…
Als de prijzen van onze energie voorlopig niet meer dalen, lijkt het mij verstandig dat zowel hotelier als gast samen de rekening betalen. En dan de gast een beetje meer. Gelukkig worden hotelpanden steeds slimmer en worden ze steeds minder gebruiksintensief, maar nog altijd verbruikt de branche relatief veel. Als we naar de toekomst kijken kunnen we niet meer energie nuttigen zoals we dat al decennia gewend zijn, dat besef daalt in bij mensen.
In dat besef kan de hotellerie een steentje bijdragen. En ja; dat zal voor een deel ten koste gaan van het comfort en dus ook het stukje gastvrijheid. Een tijdslot op de douche zetten lijkt mij wat overdreven, maar er zijn andere oplossingen die wat minder rigoureus zijn. Voor veel mensen werkt confronteren; een bad laten vollopen staat bijvoorbeeld gelijk aan drie douchebeurten...
Laat als hotelier zien welke keuzes je hebt gemaakt op het gebeid van besparingen. Laat in de badkamer zien hoeveel liter water er per minuut door de waterbesparende douchekop stroomt en hoeveel dit is in vergelijking met de douchekop die men thuis gebruikt.
Het is vaak een ‘no-go’ in de hotellerie om in te boeten aan comfort. Begrijpelijk; je wilt als hotelier de gasten iets bieden wat ze thuis niet hebben, maar zolang de energieprijzen door de zesendertigste verdieping schieten zullen we een oplossing moeten vinden om onze energie betaalbaar te houden. Wat zijn uw plannen als het gaat om de stijgende energieprijzen? Laat het mij weten via david.bakker@uitgeverijps.nl of via mijn LinkedIn.
David Bakker is hoofdredacteur van het vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl