Naast het jaarlijkse HOSTA-rapport verzorgt Horwath Consulting al jaren een monitoringsysteem voor en door de hotels in Amsterdam; eerst maandelijks, later ook dagelijks. Een jaar of wat geleden was het zelfs zo dat er per hotel per dag werd gerapporteerd, en er een prognose voor de komende tien dagen voor de groep werd gegeven. Het was volstrekt legaal, niemand vond het vreemd.
Het werd gebruikt voor vergelijkingen en benchmarking, en voor rapportages naar de hoofdkantoren. Duidelijk was, dat het niet gebruikt werd om de concurrentie te beperken. Integendeel. Keer op keer bleek dat de Amsterdamse hoteliers het systeem gebruikten om de klant een betere prijs te kunnen bieden en zo die klant binnen te halen. Afspraken maken werd misschien zo nu en dan geprobeerd, maar die hielden dan nooit meer dan vijf minuten stand.
De wetgeving werd in Europees verband aangepast en de NMa werd als waakhond aangesteld. Vanaf dat moment hebben we er samen met de hoteliers aan gewerkt om het systeem te laten voldoen aan de nieuwe eisen. Een systeem werd opgebouwd waarbij het eigen hotel kon worden getoetst aan een benchmarkgroep, zonder dat het mogelijk moest zijn de individuele concurrenten te analyseren. Het heeft veel voeten in aarde gehad, maar uiteindelijk vonden alle deelnemers het een goed werkbaar systeem. Toen kwam het traject voor de goedkeuring van de NMa. Aangezien in een paar Europese landen bij enkele hotels al een dergelijke administratie in beslag was genomen door de lokale ‘mededingingswaakhond’, waren vooral de ketens - terecht in onze ogen - bijzonder op hun qui vive. Na het verstrekken van dikke pakken papier en het voeren van menig gesprek werd het systeem in 2003 goedgekeurd. Met één nadeel: in al haar wijsheid had de NMa besloten dat het gehanteerde systeem van één dag vertraging (je kreeg een overzicht van de bezetting en prijzen van ‘gisteren’) moest worden veranderd in een systeem van een maand vertraging.
Ondanks het feit dat de informatie daardoor veel minder ‘sexy’ was, zijn de meeste deelnemers gebleven. Het systeem was tenslotte voor een belangrijk deel van henzelf: de individuele data zijn van de hotels; Horwath treedt alleen op als onafhankelijke intermediair. Achter de schermen zijn we steeds doorgegaan om te zien of we de NMa niet konden overtuigen van het feit dat er geen concurrentiebeperking ontstond, maar juist een concurrentiedrift wanneer je zou werken met maar één dag vertraging. Op 31 mei 2005 resulteerde dat uiteindelijk in een formele goedkeuring van de NMa, dat met veel enthousiasme door de deelnemers is ontvangen.
Het systeem is inmiddels uitgebreid tot een landelijk systeem, met in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Arnhem regiorapporten. Met andere plaatsen wordt verder gesproken. Met de recente goedkeuring is een nieuwe impuls gegeven. Naast de eenvoud van het dagelijkse systeem (alleen de bezetting en de kamerprijs invoeren, en direct een overzicht hebben van je benchmark), wordt met de hotels besproken of het interessant is om op maand- of kwartaalbasis informatie uit te wisselen die verder gaat, dus andere profitcentres bijhoudt en mogelijk kostenpatronen inventariseert. Van systemen met namen als 'Automatisering Politiebriefjes' naar EDI en HMA. Uiteindelijk de Hospitality Monitor en straks een maandelijkse HOSTA. De hotellerie professionaliseert en wij helpen daar graag aan mee.
HM302005