Column Ewoud Hoogendoorn: nieuw in het Nederlandse Hoteltheater!

Auteur: redactie
Columns Ewout Hoogendoorn 22 december 2005
Column Ewoud Hoogendoorn: nieuw in het Nederlandse Hoteltheater!

Wat zijn de verwachtingen voor 2006? Vooruitblikken is leuk, want ‘het rommelt weer in de markt'. Daarvan getuigen spraakmakende openingen in het afgelopen jaar: in Amsterdam het functionele Artemis Hotel; in Den Haag het in oude luister herstelde Des Indes en het moderne zakenhotel NH Prinsenhof; in Maastricht natuurlijk het schitterende designhotel Het Kruisherenklooster. Spannende overnames waren Hotel American in Amsterdam en het Museumhotel in Zutphen, door de Eden Hotel Groep, en meest recent het Bilderberg Oranje Hotel in Leeuwarden. Bilderberg Velp was al voorgegaan, volgen er nog meer?

Verder zijn er hotels waarvan het vastgoed is ‘doorgeschoven’, zoals d’Amelander Kaap, en een paar hotels waarbij dat is geprobeerd maar (nog) niet is gelukt, zoals Sheraton Pulitzer, Sheraton Airport, en het Amstel Intercontinental. Golden Tulip/Tulip Inn maakte een verrassende uitbreiding door, in Nederland, maar nog veel meer in het buitenland.

Ja, er gebeurt zeker weer wat in de markt. Maar toch, het is nog niet heel veel. Het barst van de plannen, dat wel. Sir Rocco Forte heeft wel/niet/wel/niet/wel getekend voor de transformatie van het oude ABN/AMRO-hoofdkantoor in het centrum en Giovanni van Eijl is, na de vingeroefening in Alkmaar, tot zijn eigen verbazing enthousiast van start gegaan om het Scheepvaarthuis om te turnen tot een flitsend vijfsterrenhotel. Het Mövenpickhotel gaat in september 2006 al open met een dikke vierhonderd kamers. Voor de iets verdere toekomst zijn beslissingen genomen voor het GETZ hotel bij de ArenA. Langs de A10 west is een soort wespennest ontstaan van hotelplannen. De vraag is nu, welke er het eerst serieus wordt. En zet Joop van de Ende zijn hotelplannen door bij de Zuidas?

Zo aan het eind van het jaar is het toch altijd goed om wat positieve geluiden te laten horen. Najaar 2004 waren wij de stellige overtuiging toegedaan dat de bodem van de markt in dat jaar wel bereikt was en dat het herstel op handen was. Het eerste bleek waar: veel slechter is het niet geworden. Het tweede deel van de verwachting bleek minder goed te kloppen: pas in de tweede helft van 2005 is de markt overal echt aantoonbaar aangetrokken.

Zoals vrijwel altijd volgt de hotellerie bijna naadloos het patroon van de algehele economie, wat ook niet vreemd is natuurlijk. Maar dat biedt nu juist ook de onderbouwing voor de positieve uitsmijter van het jaar, tenminste, voor die partijen die stoïcijns door zijn blijven bouwen en nu klaar zijn met hun plannen. De anderen hebben het nakijken, want volgens de algemene vooruitzichten ‘is het maar een broos herstel en van korte duur’. Maar daar geloven wij nu weer niet in. De ervaring leert ook dat er dan een aantal jaren van relatieve groei te verwachten is. Zoals men in het algemeen niet wenst te accepteren dat de markt achteruit gaat, zo blijkt men ook niet te willen of durven geloven dat de markt zich ten goede ontwikkelt. In onze HOSTA-rapportages hebben we de verwachtingen en de realiteit met elkaar vergeleken, over een periode van tien jaar en wordt dat duidelijk aangetoond. Zo gaan wij 2006 in: vol goede hoop en vol goede verwachtingen!

HM302005

Overig nieuws