Heerlijk, die Donald Duck van de VS. Wat een creatief talent! Met alternatieve feiten is het natuurlijk veel leuker om de wereld te besturen. Hoe bedoel je ‘de economie krimpt met twee procent’? Ik zeg dat het vijf procent groei is. Punt uit! Het ontwapenende van Trump is, dat hij gewoon eerlijk zegt dat hij liegt. Wilders is uiteraard de eerste die hem na-aapt met (uiteraard) een valse tweet over Pechtold, die daar als de ouderwets vermoorde onschuld weer garen bij spint.
Zou dat nou de nieuwe manier zijn om de economie te laten groeien? Dat betekent dat we als Horwath HTL ook een ‘alternatieve HOSTA’ zouden kunnen uitgeven. Eentje waarin de hotellerie alleen maar groeit en mooier wordt. Waarin de hotelstop in Amsterdam complete onzin is! Mmm, wacht even; dat is-ie in de gewone wereld ook al. In een alternatieve HOSTA heeft een gemiddeld hotel in Nederland een bezettingsgraad van 85 procent en een gemiddelde kamerprijs van zeker 200 euro. Toch verdienen de medewerkers van de hotels bakken met geld. In Amsterdam zouden ze in de werkelijke wereld dat soort getallen maar matig vinden. Nee, laten we toch maar met de beentjes op de grond blijven en gewoon opschrijven wat volgens ons de werkelijkheid is. Dat betekent helaas dat klanten dikwijls niet blij zijn. Als het goed gaat met de economie, zoals nu, krijgen we heel vaak te horen: jullie zijn veel te pessimistisch. Als het slecht gaat met de economie, zoals over twee jaar, als de ‘Trumpbel’ wordt doorgeprikt door de realiteit, krijgen we te horen: jullie zijn veel te optimistisch. Zo werd er in het begin van recente crisis gesproken over de ‘goudlokje-economie’ van de jaren daarvoor.
Toch blijven ook deze waarheden naast elkaar bestaan. Onze visie is doorgaans gericht op een termijn van tien jaar en afgaande op die termijn krijgen we aan het eind wel gelijk. Maar als je nu je hotel koopt of verkoopt - en je tegenpartij kijkt alleen maar een jaar vooruit - dan kun je zeker een betere prijs krijgen. De paradox van de Kretenzer Epimenides zegt: ‘Alle Kretenzers liegen altijd, ik ben een Kretenzer!’ Dat lijkt het motto te zijn van de Amerikaanse president, dus we gaan spannende tijden tegemoet!
Deze column staat in de nieuwe editie van Hospitality Management. Klik hier om deze te downloaden!
HM302017