Column Ewout Hoogendoorn: Autorijles

Auteur: Redactie
Columns Ewout Hoogendoorn 16 juni 2009
Column Ewout Hoogendoorn: Autorijles

Mijn dochters hebben rijles. Als het een beetje meezit, hebben ze tegen de tijd dat u dit leest het examen gedaan, en wie weet hebben ze dan een rijbewijs. Autorijden is zo eenvoudig nog niet; dat begin ik opnieuw te begrijpen. Als ze bij mij in de auto zitten, krijg ik keer op keer te horen dat ik gezakt zou zijn. Het nare is, dat ik volstrekt niet in de gaten heb waarom ik een gevaar op de weg ben. Er zijn de afgelopen jaren regels bijgekomen waar ik geen weet van heb. Totnogtoe gaat het bij mij nog goed; ik rijd op routine.

Na een goede borrel bedacht ik dat het ook zo moet gaan met hoteliers in de huidige markt.  De oude rotten in het vak draaien wel door, maar hebben de helft van de veranderingen mogelijk niet in de gaten. Dat houd je een tijdje vol, maar op een gegeven moment rijd je toch ergens tegenaan. Eigenlijk zou ik zelf een paar autorijlessen moeten nemen om eens te leren wat er allemaal veranderd is en wat ik fout doe. Als je als ondernemer nieuw in een markt komt, doe je dat ook. Dan maak je natuurlijk weer andere fouten die je als routinier niet maakt. Mijn dochter moest zelf richting Utrecht rijden en zag Utrecht niet op de borden staan, terwijl het er toch echt met koeienletters op stond. Kijk, daar kon ik haar weer aftroeven. Misschien zie ik het ook niet, maar ik weet het gewoon.

Wat zijn de lessen van de afgelopen zes maanden? Mij dunkt dat we allemaal een paar hevige dreunen hebben gekregen. We hebben weer geleerd dat alleen zeker is dat niets zeker is. Wie echter denkt dat er geen deals meer worden gesloten, heeft het volledig mis. Nee, de praktijk die er tot een half jaar geleden was, is voorgoed voorbij. Er heeft zich ook in de wereld van hotelontwikkeling als vanzelf een geheel nieuwe set regels gevormd. De basis daarvan is 'co-makership'.

Oude wijn in nieuwe zakken, zegt u? Toch niet helemaal. In het verleden kon je in een markt als deze, waarin alles op zijn gat ligt, als koper je slag slaan. Ook dat is nu niet meer waar. De banken hebben zich inmiddels zo incompetent opgesteld dat ze gewoon niemand meer vertrouwen en alleen maar vragen stellen om dat te verbergen. Dus moeten koper, verkoper en exploitant 100% samenwerken om daar nog enige beweging in te krijgen. Er zijn partijen die – ondanks het feit dat ze hun ‘rijbewijs’ al jaren hebben – toch in staat zijn zichzelf opnieuw te vormen en na wat lessen over en weer toch weer serieus deals sluiten.

Dat gaat ook op voor het werven van klanten. Het internet zette de GDS-systemen op hun kop; deze nieuwe werkelijkheid brengt waarschijnlijk net zo’n vernieuwing teweeg in hoe hoteliers klanten kunnen werven. Wat zijn de goede argumenten, wat zijn de goede 'packages'? Daar moeten we weer volledig, bij het begin beginnend, over gaan nadenken. Eigenlijk moet je iedere zeven jaar opnieuw je rijbewijs halen.

HM302009

Overig nieuws