Column Ewout Hoogendoorn: De bal begint weer te rollen!

Auteur: Redactie
Columns Ewout Hoogendoorn 1 oktober 2010
Column Ewout Hoogendoorn: De bal begint weer te rollen!

De afgelopen maanden is het stevig doorgezet. Hotels verkopen werkt weer, zo lijkt het. In Europa rolt het geld weer alsof het een lieve lust is. De partijen komen uit alle hoeken en gaten. Het Zweedse Pandox heeft - met een paar partners - de Norgani hotelportefeuille gekocht voor 1 miljard euro (73 hotels, waaronder merken als Scandic en Choice; allen in de Scandinavische landen) en verhuurd. Tijdens het overnachten in Stockholm hebben ze ook maar de lokale Park Inn gekocht voor 22 miljoen euro.

Accor verkoopt de zoveelste portefeuille, nu van 48 hotels (Etaps, Novotels, Suitehotels) in Belgie, Duitsland en Frankrijk aan een Frans fonds voor 367 miljoen en huurt ze weer terug voor 19% van de omzet.

Het Duitse Union Investment koopt hotelontwikkeling Holiday Inn Express in Dresden (213 kamers); ze hadden eerder dit jaar al Motel One in Hamburg gekocht. Ons eigen ING RE verkoopt hotelontwikkeling Leonardo Hotel in Berlijn (311 kamers) aan een Zwitserse investeerder. In Londen en Parijs zijn dit jaar ook al aardig wat deals gesloten. Het Britse Invesco heeft - na een succesvol eerste fonds - een tweede pan-europees hotelfonds opgericht, waarmee ze voor 750 miljoen euro hotels willen kopen. 

In Nederland heeft met name Fletcher veel gedaan dit jaar:  De Scheperskamp, Erenstein, Brughof, De Hunzebergen. De rest zit nog de wonden te likken van de vorige twee jaren, maar het komt er toch wel weer aan. Zes Postiljon hotels werden (eindelijk) verkocht aan een particuliere belegger, Holiday Inn Lijnden ging naar Park Plaza, en er komen er nog wel een paar aan! Sandton Hotels heeft Amerborgh als investeerder gevonden. Er zijn 53 hotelbouwplannen geregistreerd door Hospitality Management, ten opzichte van 25 vorig jaar rond deze tijd. 

Het moet dus beregoed gaan in de hotellerie! Uh... nou nee. Nog niet in ieder geval. Ja, de bezettingspercentages zijn weer beter dan vorig jaar, maar hoe moeilijk is dat? De hoteliers moeten zich nog steeds realiseren dat de kamerprijzen weer omhoog moeten. Waarom dan toch al die transacties? De markt reageert zoals het hoort: op het diepst van de markt zijn de beste deals te doen door de investeerders. De grotere fondsen in de ons omringende landen hebben dat door.

Ook in Nederland zien we dat een enkel fonds begint met de opbouw, maar zijn de meeste investeerders nog private partijen. Grotere investeringen hebben we in Nederland nog niet gezien. Toch moeten die er ook gaan komen als de Nederlandse markt zich aan de wetten van de markt houdt. Welke portefeuilles of groepen hotels dienen zich aan? Wordt er verkocht uit sterkte of juist vanuit een zwakke positie? Blijven de banken geloven in hun hotelklanten of gaan ze die juist dwingen tot onverstandige acties? Het zijn roerige, maar spannende tijden.

HM302010
 

Overig nieuws