Greenspan heeft weer eens gesproken: het gaat slecht met de neergang van de Amerikaanse economie, ofwel het gaat alweer beter met ons allemaal. Een mooi geluid, maar een breed scala aan voorspellers geeft op dit moment een breed scala aan voorspellingen. Het blad Hotels’ Magazine, dat ieder jaar per werelddeel een voorspelling tot achter de komma presenteert over gemiddelde opbrengsten en bezettingsgraden, weet het ook niet meer. Ten einde raad publiceerde het blad maar gewoon een mengelmoes aan meningen en mogelijkheden. ‘Into the Great Unknown’ luidde de kop van het thema-artikel. Voor zover er voorspellingen werden gedaan, werden deze voornamelijk gefundeerd op vergelijkingen met de Golf-oorlog en zelfs de Korea-oorlog.
Zoekend naar ‘betrouwbare’ feiten kom je tot de conclusie dat de resultaten in de hotellerie bijzonder sterk zijn gerelateerd aan het Bruto Nationaal Produkt van de economie waarin de hotels staan. Dat is al vaker uitgebreid onderzocht en aangetoond. De aanslagen van 11 september hebben deze waarheid even onderbroken, en het is niet geheel duidelijk wanneer dit verband weer geheel hersteld zal zijn. De klappen kwamen het hardst aan in het topsegment: hoge bomen vangen veel wind. Millenium & Copthorne hotels zag zijn inkomsten in de 22 Amerikaanse hotels met 61% dalen in de tweede helft van september (ten opzichte van 2000) en 39% dalen in oktober (ten opzichte van 2000). Hoewel Accor Hotels in Amerika een teruggang zag van 33% in oktober, was het jaarresultaat maar 8% lager dan in 2000; dat is een teken dat de budget- en de middenmarkt het minste last hadden van de terreurangst. Toch wordt door een meerderheid van de voorspellers een snel herstel van de luxe markt verwacht.
Een van de duidelijkste veranderingen na 11 september die we - ook in de Nederlandse markt - kunnen waarnemen, is de structurele verandering in marktsegmentatie. Werden eerst altijd de Amerikanen genoemd als ‘bepalend’ voor de markt, nu is er een breed scala aan marktsegmenten: Duitsers, Britten, senioren, gezinnen, backpackers, Aziaten, Nederlandse conferentiegasten, enzovoort. In Europa zie je die omwenteling met name plaatsvinden in Londen en Parijs. Het zal niet verwonderlijk zijn als in die steden op korte termijn enkele van de tophotels worden overgenomen. HVS geeft in een calculatie aan dat de gemiddelde waarde van de Londense hotels met circa $ 100.000 per kamer is afgenomen in het laatste kwartaal! Maar bij een paar van dat soort noodzakelijke verkopen zal het voorlopig blijven: kopers blijven de kat uit de boom kijken en verkopers blijven stoïcijns vasthouden aan de prijzen die ze voor 11 september al in hun hoofd hadden.
Hotels in Nederland, en met name in Amsterdam, hebben een decembermaand achter de rug die men het liefst zo gauw mogelijk wil vergeten. Wat er aan lijkt te komen is een periode van redelijk herstel. De meest realistische verwachting lijkt voorlopig: ieder strohalmpje van hoop vastgrijpen en uitgaan van een betere toekomst, maar tegelijkertijd bereid zijn om van het jaar 2002 geen wonderen te verwachten. Wees tevreden met ‘normale’ bezettingsgraden en kameropbrengsten; en let sterk op de kosten!
HM302002