Je hebt Disneyland bij Anaheim, EuroDisney bij Parijs en Disneyworld bij Orlando. Waarom dopen we SixFlags in Biddinghuizen niet om in Disneycity Amsterdam? Hebben we zonder investering de broodnodige mega-attractie voor Amsterdam; SixFlags is van een probleem af; Amsterdam heeft zijn grondgebied vergroot teneinde meer toeristen binnen te krijgen... Last but not least: als we Disney dan vragen om het toeristisch management mee te nemen van de hele stad, is Amsterdam in één klap onverslaanbaar.
Het resultaat: een leefbare, schone en veilige binnenstad waar mensen wonen, werken en toerist kunnen zijn. Nirwana Amsterdam. Die conclusie had burgemeester Job Cohen nog even moeten trekken, na de Lagerhuis-zitting in de Rode Hoed die VVV Amsterdam ter ere van haar honderdjarig bestaan had georganiseerd.
Jan Posch, voorzitter van deze VVV, had de woorden van Hans van Driem, directeur TRN, heerlijk uit hun verband gerukt door te insinueren dat Van Driem als een randdebiel voorstander is van het ‘disneyceren’ van Amsterdam, zoals hij dat kennelijk in een of ander interview had gezegd. Geeft niet. De discussie werd er alleen maar leuker door. De wat slappe stellingen van Marcel Van Dam (‘Amsterdam kan niet zonder sex, alcohol en drugs’; ‘Amsterdam moet minder tolerant zijn’; ‘Amsterdam heeft een mega-attractie nodig’ en nog wat open deuren) leidden tot het berijden van enkele onvermijdelijke stokpaardjes, maar toch ontstond er een sprankelend debat.
Neem de goede punten van het management van Disney (beheersing van wachtrijen, schone straten, eenduidig prijsbeleid, strenge selectie en een goede opleiding van het personeel), koppel het aan de authentieke elementen van Amsterdam (grachten, musea, levendige binnenstad), werk aan een evenwichtige verhouding van variëteit, kwaliteit en kwantiteit, zorg voor spreiding in de stad (haal Noord door een ontwikkelingsproces, zoals de Docklands) en cultiveer sex, alcohol en softdrugs als uiting van progressiviteit en liberalisme. Voordat je begint moet je even de deelraden afschaffen en dan is de perfecte stad binnen twee jaar een feit.
Op 12 juni wordt er door de StAD (Stichting Amsterdam Disneycity Destinatie) een forum georganiseerd met als onderwerp: promotie van Amsterdam in 2003 versus promotie van Amsterdam in 2015. Natuurlijk gaat het dan over de toeristenbelasting en over de afspraken tussen hotels en incoming touroperators die maar niet van de grond komen. Maar het moet ook gaan over de werkwijze van hotels, wanneer de incoming touroperators er niet meer zullen zijn in 2015, omdat ze door het internet zijn verpletterd. Of zouden ze tegen die tijd als een phoenix uit hun as verrezen zijn, met een nog moderner en effectiever medium?
Misschien wordt op 12 juni geconcludeerd dat er een door Disney getrainde stadsregisseur toerisme moet komen; iemand die door verantwoordelijke toeristische organisaties vrijwillig wordt gesponsord! Of zouden er aan het einde van die dag weer net zulke regenachtige conclusies worden getrokken als op 26 maart: ‘Amsterdam is al heel bijzonder’; ‘tolerantie doen we met ons allen’... Hei ho, hei ho, komt dat zien, komt dat zien!
HM302002