Column Ewout Hoogendoorn: Dubaidenken in Amsterdam

Auteur: Redactie
Columns Ewout Hoogendoorn 20 juni 2006
Column Ewout Hoogendoorn: Dubaidenken in Amsterdam

Herinnert u zich die discussie van een paar jaar terug nog? De gemeente Amsterdam had bedacht - niet berekend - dat er minstens 5000 kamers bij moesten komen. Alle hoteliers stonden op hun achterste benen, maar de ontwikkelaars gingen onmiddellijk aan de slag. Wat is er van terecht gekomen? Ach, het valt mee en tegen. Er zijn de afgelopen paar jaar zeker 3000 kamers bijgekomen, meer dan de ontwikkelaars echt hadden verwacht en minder dan de gemeente had gehoopt. Toen doken we de recessie in en niemand had het er meer over. Tot nu.

Moeten er in Amsterdam nu véél kamers bijkomen? Of moeten we blij zijn dat de hotels eindelijk weer normaal bezet zijn? Heeft Amsterdam de strijd om de grote congressen wel of niet verloren? Kunnen we alweer roepen dat Amsterdam ‘te duur’ is en zichzelf ‘volledig uit de markt prijst’? Hoeveel kamers kunnen er nog bij? Waar moeten die komen?

Begin mei was ik op de Arabian Hotel Conference in Dubai. Waar wij ons druk maken over 1000 kamers meer of minder, in een land met 16 miljoen inwoners en 90.000 hotelkamers, hebben zij het over 30.000 kamers erbij, in een staatje met amper 2 miljoen inwoners en 35.000 kamers. Wat rechtvaardigt in Dubai al die extra kamers? Zakelijk gezien gebeurt er wel iets, er wordt wat olie verhandeld en zo, maar dat is bijna op. Daar moeten ze het niet echt van hebben. Het klimaat is er wel lekker, maar toch ook wel snel te warm als je het niet gewend bent. Maar acht maanden per jaar schijnt het er prima toeven te zijn. Dus wordt er een eilandje in zee gebouwd, in de vorm van een palmblad. Dat slaat zo aan dat ze het nog een keer doen en nog een keer. Vervolgens bouwen ze de wereld na in eilandjes en gaan ze die land voor land verkopen. Ook dat is zo leuk dat ze het op het vasteland (lees: de woestijn) nog eens over doen.

Dat ‘Dubaidenken’ vind ik knap. Alle hotels in Dubai zitten vol, met hoge kamerprijzen. Wat doen die mensen daar? Welke marktsegmenten zijn daar? We mogen stellen dat ze daar, met groot zelfbewustzijn, complete marktsegmenten uit de grond hebben gestampt en naar zich toe hebben getrokken. Er was eerst niets dan zand en water...

Zon, zee, warmte en winkelen; een comfortabele transferplek; wat specifieke invullingen in de vorm van 'lang verblijf', 'tweede huis' of 'locatie voor rijke pensionados'; een comfortabele omgeving voor een onverhoopt medisch-noodzakelijk verblijf. Cultuur? Nee, daar doen ze niet aan.

Heel simpel, maar heel gedurfd. Natuurlijk kun je zeggen: Ze hebben geld zat met al die olie. Toch kunnen we van ze leren. In Abu Dhabi en Libanon gaan ze het al na-apen. Houd het eenvoudig en durf compleet nieuwe segmenten aan te boren. Het lijkt me heel nuttig om eens een paar sessies Dubaidenken op Amsterdam c.q. heel Nederland los te laten.

HM302006

Overig nieuws