In Scheveningen kan het stevig waaien. De Norfolk Line vertrekt 25 november voor de laatste keer uit Scheveningen. De gemeente Den Haag heeft een viertal grote projectontwikkelaars uitgenodigd om een frisse wind door het gebied te laten waaien. Voorwaar, niet de minsten hebben zich laten uitnodigen om twee varianten voor het terrein Norfolk Line en Noordelijk Havenhoofd in Scheveningen te bedenken: Fortis/ING Real Estate/ Malherbe (een ontwikkelaar met de focus op Scheveningen), Bouwfonds MAB, Volker Wessels en Vesteda hebben gerenommeerde architecten aan het werk gezet.
‘Een marktconsultatie’ heet dat. De ontwikkelaars weten van tevoren dat ze geen enkel recht hebben op een opdracht; zij moeten gewoon afwachten. Bouwfonds MAB nam het wel heel letterlijk door het zogenaamde ‘totaalconcept Het Smaakparadijs’ van Pierre Wind te adopteren in de presentaties op zaterdag 14 oktober. Het leek mij niet meer dan een menu van ‘gebakken wind’, maar waarschijnlijk was het ook als een steek onder zeewater bedoeld voor de gemeente. Elk van de vier concepten bevat meer of minder ambitieuze hotelplannen, congresgebouwen en foodplaza’s, naast de gewenste woningen en kantoorruimte. Als het de gemeente belieft, zal zij ergens midden 2007 een besluit nemen.
Hier is het ten minste van aanvang aan duidelijk aangegeven dat men geen enkel recht heeft. In verschillende andere plaatsen zie je dat er wedstrijden worden uitgeschreven waarbij tussentijds de spelregels worden veranderd. In Enschede moesten ontwikkelaars een hotelcomplex met foodplaza plus wonen ontwikkelen. Op een bepaald moment werd de verplaatsing van de bibliotheek erbij gehaald; toen was de beer los. De gemeente bepaalt eenzijdig nieuwe spelregels en de ontwikkelaars moeten maar afwachten.
Denk nu niet dat ik medelijden heb met de ontwikkelaars. Zeker niet! Zodra ze zich succesvol door dit paringsritueel hebben geslagen, zijn zij aan de beurt. Dan wordt de gemeente weer geconfronteerd met enorme ‘plotselinge en onverwachte’ kostenstijgingen. Zie de Betuwelijn, de HogeSnelheidsLijn, de Stopera...
Wij worden nogal eens gevraagd om mee te denken over de hotelvariant in dit soort plannen en zien dan met verbazing van dichtbij hoe het begrip gebakken lucht inhoud krijgt. De grap is, dat na verloop van een (flink) aantal jaren er doorgaans heel plotseling een beslissing wordt genomen. Om van het gezeur af te zijn? Of toch een strategisch juiste keuze?. In Zandvoort wisten ze, dankzij de gemeenteraadsverkiezingen, een moeizame (na twaalf jaar debat) 'definitief door de gemeenteraad genomen beslissing' toch nog onderuit te schoppen.
Stel je voor dat er daadwerkelijk iets gedaan zou worden met de ideeën om de onnodig verpauperde toeristische trekpleister nieuw leven in te blazen! Nee, liever gewoon doorkletsen tot het Palace Hotel vanzelf is omgevallen, het Casino is vertrokken, de NS geen treinen meer laat stoppen en ook de laatste halsstarrige bewoners van ouderdom zijn overleden.
In Scheveningen presenteerde de voormalig rijksbouwmeester Jo Coenen drie giga woontorens aan zee. ‘Het kan niet anders dan dat het zo wordt, wie het ook doet,’ zei hij. Hoe er in de toekomst ook op los gepolderd wordt, één ding lijkt me zeker: die invulling komt er niet. Laten we hopen dat ze ons advies volgen: een prachtig vijfsterrenhotel met casino en wellness als icoon op het Norfolk-terrein. Alleen, wanneer zal de beslissing worden genomen?
HM302006