‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe zou dat komen? Wellicht hebben de mensen in de bedrijven wel door dat een ‘datagedreven’ cultuur ook schijnzekerheid kan bieden? Stel, je verzamelt bezettingsgraden en kamerprijzen van Amsterdamse hotels, ik noem maar wat. Van de ruim 400 hotels heb je zeker van de helft deze informatie, en dat zelfs over een periode van meer dan 40 jaar. Dan heb je toch een dikke basis van informatie. Het is eind 2019 en je doet, op basis van die hele macht aan informatie, voorspellingen over bezettingsgraden en kamerprijzen. Als je echt arrogant bezig bent tot één cijfer achter de komma, want op basis van je enorme database kun je toch betrouwbare voorspellingen doen. Een paar maanden later weet je weer dat Salomo het bij het rechte eind had in Prediker 1:2 ‘IJdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid’, waarmee hij bedoelde te zeggen dat de kennis van alle aardse informatie ons niet tot gelukzalige wijsheid kan leiden.
Een meer eigentijdse variant van Prediker is te vinden in de analyse van MIT-professor Catharine D’Ignazio (‘The numbers don’t speak for themselves’, 2020), die een aantal ‘big data’ projecten analyseert als ‘Big Dick Data’ projecten. Big Dick Data projecten negeren context, maken van de beschikbare omvang een fetish, en baseren conclusies op een extreem doorgevoerd gebruik van technische en wetenschappelijke mogelijkheden. Voorbeeld van een Big Dick Data project: stel, je bent een techgigant en je barst tot in het extreme van data van een paar miljard mensen, maar er is een systeem vanwege de privacywetgeving, die bepaalt dat je dat allemaal niet aan elkaar mag koppelen. Wat doe je dan? Je doet het stiekem toch, who cares? Je zorgt ervoor dat er conclusies uitkomen die jouw organisatie goed uitkomen. En via een andere route met big data analyseer je, zodat de privacy van personen niet is geschonden.
Data zelf hebben geen enkele waarde. Data zijn natuurlijk cruciaal om beslissingen op te baseren. Maar zonder een goede en gebalanceerde schets van de context en een goed onderbouwde interpretatie heb je niets aan data.
Meer Hoogendoorn?
Meer lezen van Ewout Hoogendoorn? Al zijn columns zijn hier verzameld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.
HM302020