We zijn weer druk aan het nadenken en discussiëren over het hotelbeleid in de Metropoolregio Amsterdam. Samen met Buck Consultants International werkt Horwath HTL aan de analyses voor, en het helpen opzetten van, een hotelbeleid voor de komende periode. Het huidige beleid is van voor de crisis, opgesteld eind 2006, begin 2007. Op basis van alle economische plannen, de beschikbare accommodatie, bezettingsgraden en kameropbrengsten van dat moment, verwachtte men dat er ongeveer 9.000 kamers extra nodig waren in Amsterdam en nog eens 6.000 kamers in de regio daaromheen, in de periode tot en met 2015.
Op die manier zou men de bezettingsgraden en ook de prijzen op hetzelfde niveau kunnen houden en tegelijkertijd de verwachte groei kunnen faciliteren. Maar de crisis sloeg toe en vrijwel alle verwachtingen werden naar beneden bijgesteld, dus ook het aantal benodigde kamers. De feiten leren echter, dat de Metropoolregio behoorlijk resistent is tegen de crisis. Het aantal overnachtingen in de gehele regio is alleen in 2008 achteruitgegaan; in de periode 2006 tot en met 2011 werd een absolute groei gerealiseerd van 1,7 miljoen overnachtingen, hetgeen neerkomt op een gemiddelde jaarlijkse groei van 2,7%.
Welke sector kan dat ook zeggen? De gemiddelde kamerprijs is evenwel gedaald van 123 euro in 2007 naar 114 euro in 2011. Dat is een daling van bijna 2% per jaar! In zes jaar - van 2006 tot en met 2012 - zijn er circa 6.400 kamers bijgekomen in de Metropoolregio. De bezettingsgraad is desondanks ongeveer op hetzelfde niveau gebleven, maar de kamerprijzen zijn wel fors gedaald. Kun je op basis daarvan iets zeggen over de gewenste ontwikkeling van het hotelbeleid?
De Metropoolregio Amsterdam koestert de ambitie om als economische factor minstens op hetzelfde niveau in Europa te blijven meespelen. Wat is er gebeurd in andere Europese steden? Wat is de invloed van meer hotelkamers, en wat is het karakter van die kamers; duur of goedkoop, design of standaard? Londen en Parijs hebben een vergelijkbare uitbreiding doorgemaakt, met enigszins vergelijkbare resultaten, hoewel de prijzen daar minder onder druk hebben gestaan.
Hoe werkt de razendsnelle ontwikkeling van concepten als Airbnb en Wimdu door in de resultaten? Hoe moet je daar als Metropoolregio mee omgaan? Moet daar beleid op worden gemaakt? Leidt het converteren van leegstaande kantoren tot een ‘hotelbubbel’? Hoe ontwikkelen vraaggeneratoren zich in de regio?
Er zijn inmiddels veel analyses gedaan voor de MRA, en - voor toerisme en congressen - in de MRA. Met alle partijen samen werken we aan de formulering van een hotelbeleid dat houvast biedt voor marktpartijen en overheden. Wordt vervolgd!
HM302013