Column Ewout Hoogendoorn: knoflook voor de Batavieren

Auteur: Ewout Hoogendoorn
Columns Ewout Hoogendoorn 22 september 2003
Column Ewout Hoogendoorn: knoflook voor de Batavieren

Weer een echt Europees bedrijf, die nieuwe combinatie. Nationale luchtvaartmaatschappijen zijn volledig uit de tijd; het had er al veel eerder van moeten komen. Natuurlijk barst het al van de echt Europese bedrijven. Goed, er zijn wat mislukkingen, zoals Corus, dat wordt uitgemolken door de Engelsen, maar als we kijken naar het zeer succesvolle Airbus (Duits, Frans, Engels en Spaans) kunnen we niet anders concluderen dan dat Fokker zich destijds had moeten aansluiten.

Er wordt nu geroepen dat Air France-KLM ten onder zal gaan aan cultuurverschillen: ‘Nederlanders leven in een groepsgemeenschap waarin men gericht is op consensus; Fransen leven in een koninklijk-keizerlijke gemeenschap waarin men gericht is op dissensus,’ schreef Pieter Kottman in NRC Handelsblad. Verschil moet er zijn, vinden de Fransen. Overeenstemming moet er zijn, zeggen de Nederlanders. Dat wordt lachen met 19% aandelen.

Nederlanders zijn rechtlijnig; Fransen zijn flexibel, maar luisteren uiteindelijk wel naar de grote leider. Ik denk dat die eigenschappen geweldige kwaliteiten zijn om Air France-KLM tot een werkelijk nieuwe Europese luchtvaartmaatschappij te laten uitgroeien, zeker als ze gezamenlijk Alitalia overnemen. Overnemen! Niks alliantie, want dat werkt niet.

De sceptici hebben het nakijken, wat mij betreft. Henri Wassenbergh, emeritus hoogleraar strategie aan de Erasmus en oud-bestuurder van KLM, beweert dat Schiphol verkwanseld is aan de Fransen. Zijn visie lijkt gebaseerd op nostalgie: het Nederlandse blauw verdwijnt uit het internationale luchtruim. De koningin haalt de K uit het KLM-beeldmerk, dus wat houd je over? Een Luchtvaart Maatschappij. Maar wat een uitdaging, wat een kans om de Europese luchtvaart naar nieuwe hoogten te tillen. Air Europa moet een ijzersterk uitgangspunt worden voor de gewone maatschappijen om verschillende serviceniveaus te leveren, complete productlijnen te genereren met luchthavens, reisbureaus en hotels. Hotels? Gaat Accor nu Bilderberg overnemen? Kan de nieuwe combinatie een mooie combinatie vormen met Air France-KLM, en Carlson Wagons Lits en Europcar (die zijn toch al van Accor).

Ook prettig is, dat er eindelijk een voor iedereen verantwoord einde komt aan de ongebreidelde groeiverwachting van Schiphol. Ideeën om de luchthaven in zee te bouwen, of ergens in het IJsselmeer, zijn natuurlijk leuk als Nederland als zelfstandig land moet overleven, maar worden surrogaat wanneer Parijs de hoofdstad wordt en Amsterdam een krachtige secundaire ‘hub’.

Gaan we allemaal Frans spreken, in plaats van Engels. Presteren met concrete, expliciet afgesproken ondubbelzinnige resultaten is niet meer van belang, diplomatiek laveren des te meer. Niet meer ‘going Dutch’ naar het restaurant; de ‘belangrijkste’ uit het gezelschap betaalt in het vervolg. En, en, hmm... Hoe meer ik erover nadenk…. Nou ja, ik weet het eigenlijk nog niet zo.

HM302003

Overig nieuws