Leve de crisis!
Wanneer is er een crisis in een hotel? Als er een crisis is in de hotellerie? Dan moet het nu toch overal raak zijn. De Franse hotellerie schijnt in een diepe crisis te verkeren omdat zelfs de Palace Hotels in Parijs, één van de meest stabiele markten, meer dan 34% verlies in RevPar vertoonden. Over de hele linie duikelde ‘slechts’ 24% in de eerste 3 maanden van dit jaar. Inmiddels dient zich voorzichtig herstel aan.
De Caribean Hotel Association sprak een half jaar geleden van een zware crisis, maar gaf geen exacte cijfers. Wel werd de oplossing gegeven: het Caribische gebied moest zich ontplooien als alternatieve destinatie met name voor Europeanen. Inmiddels laten cijfers zien dat dat aardig is gelukt.
Horwath Australia heeft een conferentie georganiseerd om de crisis in de hotellerie in die regio te bespreken en naar oplossingen te zoeken. Maar hebben we eigenlijk wel een crisis? Ik heb het idee dat het algehele crisisgevoel voor een belangrijk deel is ingegeven door op zich grootschalige en onverwachte veranderingen en gebeurtenissen. Eerst '11 september'; daarna de oorlogen in Afghanistan en Irak. Dat de economie wat krimpt is niet zo’n drama, maar dat maken we er wel van - met ons allen -, door iedere gebeurtenis te vertalen naar een negatief sentiment. De pers is daar onderhand extreem goed in geworden: toen de hotellerie goed draaide, kreeg je vragen als: 'Dat is zeker maar even, he?' 'Denkt u ook dat dit herstel niet aanhoudt?' 'Momenteel is men die sentimenten beu. Het gaat nog steeds bedonderd met de meeste beursgenoteerde bedrijven, maar nu wordt alles ten goede gekletst.
Uit onderzoek bleek dat Amsterdam van de 12e naar de 35e plaats is geduikeld op de ranglijst van groeiende stadsregio's. Daar moeten we nog iets aan doen. Misschien moeten we constateren dat de snelle groei van voorheen eerst even moet worden verwerkt; dat we daar een jaar of twee voor nodig hebben en dat we er dan weer tegenaan kunnen. Gemeten vanaf 2001, zou dat betekenen dat we er midden volgend jaar weer klaar voor zijn. Kijk zo werkt dat!
Wanneer de landelijke politiek met een werkelijke visie op de economische ontwikkelingen zou komen, zou er een richtlijn ontstaan, waardoor het herstel waarschijnlijk sneller zou gaan. Gegeven de uitstraling van het huidige kabinet mogen we echter blij zijn als ze netjes op de winkel passen en er niet weer een puinhoop van maken. Nog angstiger word ik, als ik de roep om een 'staatssecretaris toerisme' hoor. Dat werkt niet. Gewoon eigen initiatief vanuit de branche: touroperators als partners van de hotellerie; toeristisch Amsterdam als partner van toeristisch Rotterdam, andere steden en de provincie; evenementenorganisaties erbij, congresbureaus erbij. Als de branche zichzelf weet te organiseren, is de crisis eigenlijk een positief turbulente omgeving voor individuele bedrijven.
HM302003