De hotelmanager die denkt dat een goed product en goede service 'unique selling points' zijn, zou ontslagen moeten worden. De hotelier die denkt dat het alleen om 'locatie, locatie, locatie' gaat, kan beter een ander vak gaan zoeken. Het is immers marketing, marketing, marketing. Het meest beroerde en nutteloze product wordt een kaskraker simpelweg door goede marketing. Neem nou Nordic Walking. Stel: je bent producent van skistokken en de business gaat even niet zo lekker. Dan vraag je een briljante marketingmanager uit willekeurig welke branche om hulp. Alleen zo iemand kan verzinnen dat je skistokken ook uitstekend zonder skis kunt gebruiken, te weten als hulpmiddel bij het wandelen in de bergen en – ach waarom ook niet? – bij gewoon wandelen.
De marketingmanager verzon een leuke naam: Nordic Walking. Noordelijk heeft iets met koud en sneeuw te maken en in figuurlijke zin zijn de mensen ‘ten noorden van een bepaalde leeftijd’ de doelgroep. Flink de knip opentrekken en allerhande wetenschappelijke onzin-analyses de markt in sturen, en zie daar! ‘Nordic Walking zorgt voor 40% meer energieverbruik in de spiergroepen in het bovenlichaam’ en zo. Je zou denken: Dat is niet handig, want je wilt juist zo min mogelijk energie verbruiken, maar nee, dit geeft meer calorieverbruik.
Na zo’n twee jaar tijd bestaan er clubs die met serieuze drift de ‘sport’ beoefenen. Je gelooft het niet, maar je kunt al voor zo’n 800 euro een cursus volgen om anderen te leren lopen met die dingen! De skistokkenfabrikant – want om hem ging het tenslotte – heeft weer een bloeiende business. Ook een paar concurrenten erbij, maar dat houdt het levendig.
Gebeurt zoiets ook in hotelland? Natuurlijk, maar dan misschien wat minder bewust en in een veel trager tempo. Noordwijkerhout en St. Michielsgestel danken hun naamsbekendheid momenteel aan de aanwezigheid van een paar gerenommeerde conferentieoorden, maar op de keper beschouwd zijn het natuurlijk dorpen waar geen normaal denkende marketingmanager een conferentiehotel zou beginnen.
De overheden weten ook geniale marketinginstrumenten te bedenken: zo is er eens een norm bedacht om luchtvervuiling te meten en in de hand te houden, namelijk door het meten van fijnstof. Een slimme marketingmanager bij de overheid heeft geadviseerd om dat middel meedogenloos door te voeren en het als sturingsmiddel in de bouw te gebruiken. Schaamteloos hanteert mevrouw Peijs de fijnstofmeting zoals het haar uitkomt, en iedereen springt in de houding. Het Symphony Hotel aan de Zuidas, het hotel bij het theater van Joop van de Ende, maar ook hotelontwikkelingen in Maastricht worden ermee gestuurd.
Op dit moment is de marketing in voorbereiding voor de hotelkamers van circa 10 vierkante meter, zonder ramen. Eens zien hoe clubs als Easyhotel en Yotel dat voor elkaar gaan krijgen. Als ze met die concepten er wat meer de sokken in willen zetten, moeten ze maar eens in de leer gaan bij die fabrikant van skistokken.
HM302006