Als u met het milieu begaan bent, gebruik dan uw handdoek morgen nog een keer en leg hem vanavond niet op de grond.’ Ja ja, denk ik dan ‘Jij hebt minder kosten - dus meer winst - en ik een natte, vieze handdoek. Vergeet het maar. Bespaar maar op de drukkosten van dat kaartje.’ Tot voor kort was dat zo ongeveer alles wat hotels aan het milieu deden. Dat bewustzijn komt nog wel. Totdat het bestuur van Quality Lodgings ons vroeg om een verhaal hierover te houden. We hebben er intern een studieonderwerp van gemaakt, omdat we er eigenlijk te weinig van wisten. Maar als je er wat dieper op ingaat, krijg je toch het gevoel van een warme douche. Op de QL bijeenkomst werd een aantal stellingen bediscussieerd, zoals ‘Alleen grote ketens kunnen werken aan duurzaamheid’ en ‘Duurzaamheid wordt alleen serieus genomen als het kostenbesparend is’. De meningen hierover waren verdeeld.
Een recent gepresenteerd onderzoek door het bureau Tomorrow’s Value Rating onderschrijft deze stellingen. Zij hebben de tien grootste hotelketens onderzocht en het blijkt dat de drie grootste – Accor, Intercontinenal Hotel Group en Marriott – heel serieus met dit onderwerp bezig zijn. De zeven andere ketens werken er wel aan, maar veel minder consistent. Wat treffen we aan bij de grote drie? Werkelijk een breed scala van maatregelen dat zich enerzijds richt op herkenbare zaken als beheersing van energie, water en afval.
Maar anderzijds ook diep ingaat op opleiding, bewustwording en bouwmethodieken. Wat voor mij – als rechtgeaarde 'number cruncher' – de doorslag gaf, is dat er werkelijk werd gemeten: hoeveel energie werd er vóór de besparende maatregel verbruikt en hoeveel erna? Accor heeft het Plan for the Planet Program bedacht: uit de besparing op linnenkosten moeten door middel van herbebossingsprojecten voor 2012 3 miljoen bomen zijn geplant. Nou ja, van 50% van de besparingen dan; de rest is beloning voor de moeite. Maar toch ook: gebruik van Fair Trade producten, en een programma voorgoede voeding in 35 landen waar dat zinvol is. Ja, die laatste paar initiatieven kunnen inderdaad alleen door grote bedrijven genomen worden, maar het hele rijtje daarvoor is haalbaar voor individuele hoteliers.
Er gebeurt veel meer aan duurzaamheid in de hotellerie dan ik dacht, maar als je er wat beter naar kijkt, gebeurt er eigenlijk toch schandalig weinig. Het barst van de certificaten, maar de roep om coördinatie hierin wordt toch groot; bijvoorbeeld één certificaat tot Sustainable Quality Lodging? Is daar een rol voor de brancheorganisatie weggelegd? Als KHN de coördinatie op zich neemt, kunnen er veel dubbele zaken worden weggelaten en kan grootschaliger worden gewerkt. Dan ga ik wellicht mijn handdoek nog een keer extra gebruiken.
HM302009