In ‘Lijmen/Het Been’ van Willem Elsschot – waarvan onlangs de verfilming op televisie was – verkoopt Laarmans het Algemeen Wereldstijdschrift ‘uitgegeven in samenwerking met het Ministerie van Handel en Economie, en dat gelezen wordt door wetenschappers en belangrijke ondernemers’. Kleinere ondernemers, geselecteerd op hun ‘innovatieve aanpak’ van processen, worden voor het tijdschrift ondervraagd en kunnen – als ze dat willen natuurlijk – losse exemplaren afnemen van het nummer waarin ze voorkomen en dat aan hun klanten zenden als een nieuwe vorm van reclame. De teksten blijken echter in ieder tijdschrift vrijwel gelijk te zijn. De producten van de ondervraagde ondernemingen blijken moeiteloos uitwisselbaar. ‘De firma X munt uit in de bijzonder slimme wijze waarop zij haar productieproces van piano’s heeft georganiseerd’ waarbij piano’s wordt vervangen door keukenliften voor firma Y, dan wel een willekeurig ander product van de ondernemer die opgelicht wordt om toch vooral 100.000 exemplaren af te nemen tegen ‘iets meer dan productiekosten’.
De toepasbaarheid van dit principe is opzienbarend. Hans Vughts van NH Barbizon Palace kwam tijdens een HMA-vergadering met de inspirerende slogan ‘Wat valt er te zien in 2010?’ Hij had het over Amsterdam, maar het leek me aardiger dat vanuit een andere invalshoek te benaderen. Zo kwam ik op de ‘Meerjarenvisie Glastuinbouw’, waarin de visie van het Ministerie van L&V op de Glastuinbouw in 2010 wordt gepresenteerd. Moeiteloos zou deze kunnen worden getransformeerd naar een ‘Meerjarenvisie Hotellerie’ van het Ministerie van EZ, en dan voor uiterst vernieuwend doorgaan. Kijk maar:
‘In internationale markten is de omslag gaande van een aanbods- naar een vraagmarkt (ketenomkering), en van een massamarkt naar markten waarin de vraag van individuele consumenten domineert. De verdeling van de markten in heldere segmenten wordt steeds minder duidelijk en heeft in 2010 afgedaan.’ In hoteltermen: In 2010 is de segmentatie naar zakentoerisme en leisuretoerisme waarschijnlijk nutteloos.
Bij siergewassen luxe hotels gaat het vooral om het benutten van de emotie van individuele consumenten. Het bieden van verrassing. De ontwikkeling van biologische teeltconcepten boutiqueconcepten sluit daarbij aan.
De supermarktketens hotelketens zijn innovatief met nieuwe winkel hotelconcepten, voorraadbeheer en nieuwe logistieke concepten. Daarin past het ontwikkelen en beheersen van electronische data- en informatiestromen over de klant, zijn koopgedrag en de leveranciers van producten.
Enzovoort, enzovoort. Eigenlijk is de hotellerie exact hetzelfde als de glastuinbouw. Dat biedt perspectieven. Hoe kijkt men in de glastuinbouw aan tegen het jaar 2010?
De ondernemer heeft voor zijn productie in 2010 een instrumentarium tot zijn beschikking om aan eisen van de consument en de handel te voldoen. Met deze instrumenten kunnen in 2010 voorspelbare en gewaarborgde producten in elke maat, kleur en hoeveelheid worden geproduceerd en geleverd. Zowel lokale, nationale als internationale markten kunnen hiermee worden bediend. De voorspelbaarheid van de productie, alsmede de kwaliteit, zal drastisch zijn verbeterd in 2010. De teelt is voor een belangrijk deel als een industrieel proces georganiseerd. Principes als ‘just in time’ en ‘precies op maat’ bevoorrading van supermarkten hebben hun intrede gedaan.
Leuk he? Daar hebben we wat aan! U mag nu zelf de woorden ‘teelt’ en ‘supermarkten’ vervangen door zelfgekozen woorden en ziedaar: een strategie die het ministerie van EZ na veel denktanks en brainstormsessies voor de hotellerie zou kunnen hebben uitgesproken. Het zou een stevige, positieve en inspirerende switch betekenen. Misschien kan de redactie van Hospitality Management zich intussen eens oriënteren voor een uitgave in die markt…
HM302002