Column Ewout Hoogendoorn: Winterbanden, winterkamers?

Auteur: Redactie
Columns Ewout Hoogendoorn 20 december 2012
Column Ewout Hoogendoorn: Winterbanden, winterkamers?

Marketing is toch iets bijzonders. Ik weet niet of het komt omdat ik ouder word, maar ik ben er toch voor bezweken. Jarenlang heb ik het stompzinnige marketingfenomeen van winterbanden kunnen afhouden. Wat een bullshit! ‘Als het koud wordt, wordt het rubber harder, en vermindert de weerstand’. Of zoiets. Ook als het regent! Dan heb je heel veel aan winterbanden in de Benelux tegenwoordig, want de remweg is minder, doordat het rubber lekker zacht blijft.

En hoe moet dat dan als het stortregent in de zomer? Ik rijd toch geen Formule 1 auto, maar een brave Volvo? Het scherpste argument: als je winterbanden gebruikt, gaan je zomerbanden langer mee! Dat laatste argument was voor mij waarschijnlijk doorslaggevend. Naast misschien het feit dat het profiel van mijn banden onder de 1,5mm begint te komen. Wie verzint zoiets? In principe heeft een auto vier banden; die slijten door het rijden en door ouderdom. Als ze op zijn, koop je nieuwe.

Zo was dat tien jaar geleden. Een slimmerik verzint dat je winterbanden nodig hebt, weet dat fantastisch te marketen, en iedereen met een vierwieler heeft ineens acht banden! Dat is toch ongelooflijk knap? Het is marketing van hetzelfde hoogstaande kaliber als dat van een maffe Fin die vond dat hij te weinig skistokken verkocht. Hij  haalde de sneeuwdoppen - of hoe die dingen ook heten mogen - eraf, verzon de term ‘nordic walking’ en verkondigde de boodschap dat je met die skistokken zonder doppen ‘40% minder belasting op je gewrichten hebt’, dan wanneer je gewoon wandelt. Hilarisch toch? Maar het mooiste is dat het werkt.

De hotelier die zoiets weet te verzinnen om kamers te verkopen, is koning. Maar hoe krijg je dat verzonnen? Hoe idioot moet je zijn om zo’n goede truc te bedenken? Kun je kamers twee keer op één dag verkopen? Ja, op sommige plaatsen gebeurt dat al jaren, maar dat bedoel ik niet.  Bijvoorbeeld overdag als werkkamer of kantoor, en ’s nachts als slaapkamer? Dat gebeurt natuurlijk ook al wel, maar dat is toch nog wat onhandig, omdat je flink aan het schuiven moet met het interieur.

Of is er al een bed bedacht dat in een werktafel verandert, wanneer je er een klap op geeft? Of moet je veel ruimer denken en de wanden tussen kamers zo flexibel maken dat je ze met een simpele beweging kan wegschuiven, zodat er bijvoorbeeld een vergaderruimte ontstaat? Tja, waar laat je die bedden dan? Op google (‘zinloze uitvindingen’) blijf ik ook steken bij de watermaker: waterpoeder in een fles doen, wat water erbij en hup je hebt water! De uitdaging is te groot voor een simpele column. Laten we er maar eens een meerdaags congres over beleggen. Wacht eens... Is dat misschien de oplossing?

HM302012

Overig nieuws