Column: Gaat de bubbel klappen?

Auteur: Redactie
Columns David Bakker 16 december 2022
Column: Gaat de bubbel klappen?

Een jaar geleden zat Nederland in een volledige lockdown, met weinig tot geen perspectief op een snelle heropening. Op 18 december 2021 werd een gedeeltelijke lockdown een harde lockdown. Pas eind januari ging Nederland weer voorzichtig van het slot. Het lijkt een eeuwigheid geleden.

De maand december is – hoe cliché ook -  de maand van het terugkijken. En als we de European Accomodation Barometer 2022 mogen geloven, kijkt maar liefst 80 procent van de Nederlandse hotelondernemer positief terug op de afgelopen zes maanden, daarmee zijn ‘we’ in Nederland een stuk positiever dan onze mede-Europeanen. Het rapport werd opgesteld door Statista, in opdracht van Booking.com. Zeker de moeite waard om even in te duiken.

Het jaar 2022 was voor veel hoteliers een jaar van vliegen en hollen. Sinds het land eind januari 2022 voorzichtig van het slot mocht, is de rollercoaster gestart. Het was het eerste coronavrije Pasen sinds 2019 en veel uitgestelde bruiloften, feesten en partijen gingen deze zomer wel door. De verwachte dip in het najaar kwam er niet. Internationale toeristen wisten onze hoofdstad ook weer te vinden.

Gaat de bubbel klappen in 2023? Voor veel hotelondernemers was 2022 een bijzonder goed jaar. En iedere ondernemer wil een beter jaar draaien dan het jaar ervoor. Dat wordt een serieuze uitdaging. Veel hotels knallen uit hun voegen en veel hoteliers hopen op een ‘stabiel’ jaar. Want de afgelopen drie jaar waren nogal grillig. Hoge pieken en diepe dalen…

Een rustige periode met stabiele bezettingsgraden zorgt voor rust in het ondernemersbrein. Stilstand is achteruitgang, zegt men. Maar door even stil te staan, goed te kijken en te beoordelen waar het hotel staat, zorgt u er als ondernemer juist voor dat gegronde en goede strategische keuzes gemaakt kunnen worden. Waar investeert u in? Waar niet in? Komt de zakelijke markt weer op het pre-coronaniveau?

Het zijn misschien vragen die de afgelopen jaren wat meer op de achtergrond zijn geraakt vanwege de grille van de markt. Veel hotelondernemers voeren op dagkoers. Wat niet gek is, het was namelijk een gekkenhuis. Misschien dat u de aankomende periode iets meer tijd krijgt om strategische keuzes helder uit te kristalliseren. Ik wens u veel geluk, gezondheid en wijsheid in het nieuwe jaar.

David Bakker is hoofdredacteur van het vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl of via LinkedIn.

Overig nieuws