Ben je onderweg in de auto na een afspraak, hoor je ineens onbekende sterren op de radio. Radar besteedde afgelopen week op Radio 1 aandacht aan hotelsterren. "Wat zegt de hoeveelheid sterren over een hotel?", vroegen ze zich af.
Dat onderwerp is koren op mijn molen. Maar de uitzending deed mij bijna van de snelweg geraken. Niet alleen toen het over het leed van de consumenten ging, maar vooral vanwege de manier waarop hotels (met sterren) in de uitzending werden weggezet. Hoe waardevol zijn de sterren? Volgens de sprekers zou een eenduidig stelsel in Europa niet bestaan. Nou, in mijn beleving is er wel degelijk iets opgezet vanuit onze branche waar het oordeel van professionals tot een sterrenstelstelsel heeft geleid. De sterren worden Europees breed gelijk gewaardeerd om voor consumenten één niveau te schetsen. Dit is de Hotel Stars Union (HSU). Heb je als hotelier nog een oud schildje hangen? Dan voer je wat in je schild en informeer je de consument niet meer juist. Volgens het HSU-systeem, waarin inmiddels achttien landen samen optrekken voor meer uniformiteit, creëren we wel degelijk duidelijkheid naar de consument. De criteria zijn objectief en transparant. Kijk maar eens op www.hotelsterren.nl.
Als dit systeem echt Europees breed is aangenomen, kunnen we gaan praten met andere werelddelen die systemen hanteren om zo een werelddekkend systeem te maken voor gasten. Wellicht kan er in Brussel worden gezorgd dat we deze uitdaging waar gaan maken. Eerst moeten consumenten de huidige sterren serieus nemen. Zullen we daar samen campagne voor voeren door middel van sterreclame op onze eigen sites? Gasten kunnen volgens het panel bij Radar het hotel alleen maar beoordelen op basis van de reisomschrijving en dan ter plekke controleren of we die beloftes wel nakomen. Waarom zijn er dan filters voor gasten met reviews en sterren? Hebben we als hoteliers baat bij het benadelen van onze gasten? Waar staat gastvrijheid dan voor? Als er sterren zijn, dan moet je gasten ook sterren laten zien. Laten we onze sterren correct opgeven. Krijg geen sterallures, waardoor je de gast zult teleurstellen. Vervolgens kunnen consumenten ons vertrouwen en kunnen panels problemen oplossen die échte gastvrijheid ondermijnen.
HM302017