Over het belang van gastvrijheid is eigenlijk iedereen het wel eens. Maar als je kijkt waarmee we in Nederlands ons geld verdienen en in welke sectoren we uitblinken, kun je maar één conclusie trekken: zonder gastvrijheid zijn we nergens.
Met het Nederlandse bedrijfsleven en onze onderzoekscentra blinken we wereldwijd uit in de zogenoemde negen topsectoren. We staan aan de top in vele takken van sport: agri & food, energie, life sciences & health, chemie, high tech-systemen & -materialen, tuinbouw & uitgangsmaterialen, creatieve industrie, logistiek en water & maritiem. Volgens mij hoort daar een tiende topsector bij: hospitality, als verbinder van alle topsectoren. Zonder gastvrijheidssector blinken topsectoren ook niet uit. En is Nederlandse gastvrijheid niet ook een prachtig exportproduct? Hoeveel hotello’s werken internationaal? En wat is onze positie op de internationale hospitalitymarkt?
Gastvrijheid is volgens mij van belang voor het slagen van de topsectoren en het positioneren van Nederland. Ga je zaken doen, dan bouw je aan een relatie en daar horen overleggen, diners en ontmoetingen bij die regelmatig plaatsvinden in hotels. Wanneer vestig je een bedrijf en je medewerkers in een stad of land? Inderdaad, als daar een goede gastvrijheid is geborgd.
Zijn we wel concurrerend genoeg? Past Nederlandse hospitality wel in de top 5 van concurrerende economieën? Wel als we als branche zelf met een gastvrijheid-topteam komen om de komende jaren verder in te zetten op de maatschappelijke en economische impact van gastvrijheid. We zullen moeten inzetten op een sterke samenwerking, een gemeenschappelijke agenda, we moeten opschalen en nog meer internationaal laten zien dat we in die top staan. Het hospitality-onderwijs in de top, de bestemming Nederland in de top en van Nederlandse gastvrijheid een wereldmerk maken.
We kunnen starten met het benoemen van mooie cross-overs met de huidige topsectoren en ondertussen onze campagne starten: ‘Gastvrijheid, een topsector’. Wij brengen als sector culturen samen, wij zorgen voor het slagen van de handel, innovaties worden beklonken bij ons en wij zijn het die het echte Nederlandse thuisgevoel ‘branden’ zodat er aan relaties gebouwd kan worden. Wij denken zonder grenzen, onze exportwaarde is waanzinnig hoog. Uiteraard is de sociaal-maatschappelijke status het meest relevant. Nederlandse hospitality aan de internationale top. Gewoon doen!
HM302017