Personaliseren is je team ook een gezicht geven. Maar hoe kunnen we onze medewerkers en de studenten van de toekomst voorbereiden? En hoe kunnen we met onderwijs inspelen op de wensen van onze teams en onze gasten het hof maken? Kunnen we het hospitality-onderwijs gezamenlijk vormgeven en hoe kunnen we de passie voor gastvrijheid behouden, belonen en een nieuwe boost geven?
Gastvrijheid verandert in rap tempo, geleid door nieuwe technologie, dynamische strategieën, kritische gasten en jonge medewerkers met hang naar meer vrije tijd. Het motto van onze nieuwe medewerkers: ‘Het hebben van vrije tijd om te herijken, inspiratie te krijgen en te genieten is belangrijker dan geld verdienen. Als ik niet gelukkig ben, heb ik ook niks aan geld.’
'Mouwen opstropen en in actie', denk ik als we met ons team zitten, maar ook ‘wensen op tafel en elkaar inspiratie en vrije tijd gunnen’. Op inspiratietour naar andere bedrijven, branches, landen en culturen. Stagiaires een belangrijke rol geven in je team en met ideeën laten komen.
Als hoteliers moeten we veel meer aan het roer gaan zitten in het onderwijs. We hebben programma’s nodig om blijvend te inspireren en we moeten onze mensen koesteren. Met een simpel ‘werken in de gastvrijheid is geweldig’ zijn we er niet. Onze arbeidsvoorwaarden moeten goed zijn. Dat is de basis, maar vooral vrijheid en cross-overs voor meer dynamiek in je team. In alle branches is vraag naar mensen met hospitality-DNA en werpt het werken met deze talenten zijn vruchten af. Laten we niet bang zijn dat de studenten die we opleiden niet meer bij ons komen, maar voorwaarden scheppen waardoor we die talenten kunnen behouden en inspireren. Want je kunt niet meer voldoening in het leven krijgen dan een gast die lachend over de loper naar buiten loopt.
HM302017