Eind juni maakte ABN Amro bekend dat het een voorzichtig herstel ziet in het zakelijke verkeer in de hotellerie. Goed nieuws. Daarbovenop heeft de Amerikaanse overheid alle reisrestricties losgelaten en boeken Amerikanen weer hun langere trips weer richting Europa. Ook goed nieuws.
Het aantal zakelijke overnachtingen daalde van 21 miljoen in 2019 naar 7,9 miljoen in 2020, een daling van 62 procent. Hoewel het aantal overnachtingen door zakelijke gasten in 2021 ten opzichte van 2020 een kleine plus van 6 procent liet zien, kwam de zakelijke markt vorig jaar nog lang niet op het niveau van 2019 (-60 procent).
De hotellerie staat aan de vooravond van een positieve zomer, ondanks de problematiek op het gebied van inflatie, personeelstekort en de oorlog in Oekraïne. De gasten zijn bereid kamers te boeken tegen prijzen die in 2019 normaal waren. Dat is fijn. En nodig ook, want uitgestelde belastingen moeten terug worden betaald.
In Nederland vroegen 400.000 ondernemers tijdens de coronajaren uitstel van betaling van belasting aan. Daar zitten ook veel hotels tussen. Vanaf oktober moeten deze bedrijven beginnen met het terugbetalen van deze uitgestelde belastingen. Het gaat om ongeveer 270.000 bedrijven die gezamenlijk ruim 20 miljard moeten terugbetalen.
Daar krijgen ze vijf jaar de tijd voor. MKB-Nederland heeft aangegeven dat vijf jaar tekort is en heeft dit aan een brief aan de Tweede Kamer laten weten. De branchevereniging vindt tien jaar beter passen. De Tweede Kamer ondersteunde de oproep voor een bredere spreiding voor terugbetalen in zeven à tien jaar en mildheid bij de terugvordering van belasting. Staatssecretaris van Financiën Van Rij kondigde aan verschillende scenario's te gaan bekijken. Een beslissing is daarin nog niet genomen.
Een aantal zaken in het leven is zeker. Zo is de dood onvermijdelijk, maar is ook het betalen van belastingen een vrij zeker gegeven. De vraag is hoe en wanneer het geïnd gaat worden. De hotellerie draait de afgelopen maanden goed. En de korte termijn vooruitzichten zijn ook bijzonder prettig. Op de lange termijn is voornamelijk de nog altijd stijgende inflatie een groot probleem. Hoeveel is men bereid te betalen voor een hotelkamer? Zit daar een maximum bedrag aan? Ruim 400 euro voor een driesterrenhotel in het centrum van Parijs is gemeengoed, en het zit nog vol ook. Waar stelt u de grens?
David Bakker is hoofdredacteur van het vakblad Hospitality Management en schrijft maandelijks een column. Lees alle columns in het dossier. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl