Trendwatcher Marian Salzman geeft in een interview aan (in het tijdschrift Marketing) dat in de komende jaren slapen de nieuwe seks wordt. Zij geeft daarbij deze uitleg: mensen gaan het steeds drukker krijgen; zij krijgen dus steeds minder tijd om te slapen. Let wel, de extase van het slapen! Verder vertelt zij dat mensen vaker apart zullen gaan slapen, omdat men niet meer gestoord wil worden door het gewoel, de zware ademhaling of het gesnurk van de partner. Slaaptijd is immers kostbaar.
Voor u als hotelier maakt dit de advertentie weer een stuk simpeler: 'Echt veilige seks', het ultieme slapen!' Was het maar zo. Ik ben er wel van overtuigd dat Marian gelijk heeft als zij zegt dat onze wereld dusdanig hectisch aan het worden is dat mensen slapen steeds meer zullen gaan waarderen. En dus ook meer eisen zullen gaan stellen aan de rust en de ruimte voor slapen. Zal de hotelkamer van de toekomst dan werkelijk een bepalende rol gaan innemen?
Wordt het slaapgedeelte bepalend voor de keuze van mijn hotel? Komen er ultieme slaaphotels waar je 24 uur per dag kan slapen? Of laat ik mij nu te veel meevoeren naar dromenland? De moeilijkheid in een wereld waar elke dag honderden trends worden gesignaleerd, is om vast te stellen of een trend ook serieus iets gaat worden.
Hoe bepaalt u nu of een trend interessant is voor uw bedrijf? Dat moet u dus voelen in uw buik. U moet er iets mee kunnen; u moet uw eigen draai er aan kunnen geven. Het moet passen binnen het concept van uw hotel en bij het type gasten dat u graag de hal ziet binnenlopen. Want als iets duidelijk is geworden door al die trendgevoelige concepten die de afgelopen jaren op de markt zijn gekomen, dan is het dit: het lukt alleen wanneer het uw 'eigen' product is geworden.
Momenteel zien we ontwikkelingen als Qbic hotels, Yotels. Kamers gebaseerd op de Japanse capsulehotels: niet echt groot en met een uitgeklede luxe. De concepten zijn bedacht door mensen die op de hoogte zijn van de behoeften van de zakelijke reiziger. Zij weten dat deze mensen voornamelijk behoefte hebben aan een goed bed. Bij Qbic slaap je op een Hästens bed, kijk je naar een goede tv, heb je eventueel een Ipod station en natuurlijk een wireless internet omgeving. Verder geen enkele extra dienstverlening; alles is zelfbediening. Van het inchecken tot en met het eten en drinken.
Maar heeft uw gast daar behoefte aan? En is dat wat u wilt: geen extra service bieden? Of gaat u zich gewoon op het ultieme slapen richten? Seks verkoopt, dat weten we allemaal. Dus toch nog maar een nachtje over uw toekomstplannen slapen?
HM302007