Toeval bestaat niet. Het nieuwe jaar bevestigt deze stelling opnieuw; 2009 staat, volgens de Chinese horoscoop, in het teken van de Buffel. Recessie en/of depressie, inflatie of deflatie; hoe dan ook, het wordt het jaar van het buffelen. Ook al wordt het misschien niet zo dramatisch als menigeen ons wil doen geloven. Doemdenken is nu eenmaal eenvoudiger dan positief naar de wereld kijken.
De buffel is volgens de Chinese astrologie ijverig, vernieuwend en doelgericht. Kijk, dat zijn de eigenschappen die wij nodig hebben om 2009 opnieuw tot een succesvol jaar te maken. Nu moeten wij het alleen nog even gaan doen! Want dat is het voordeel van een mindere periode: het dwingt ons om creatief en innovatief te zijn, om ruimte te maken voor nieuwe ideeën, om ingeslapen gedachten en plannen nu eens echt op te pakken. Kortom, we gaan op volle kracht ondernemen. Een zesje is niet meer voldoende, we gaan nu voor de tien. Een lastige gast is vanaf nu echt ons probleem en een klacht is altijd terecht. En we gaan ook eens echt werk maken van onze relaties.
Maar laten we beginnen met het bedenken van nieuwe ideeën. In elke afdeling van ons hotel dient een top tien van nieuwe diensten en producten te worden opgesteld. Samen met uw team gaat u deze zo snel mogelijk verzinnen. Denk eens aan het 'Kijk eens wat Positiever Arrangement', een volledig verzorgd arrangement met renteaftrek. Of aan een Taxfree-diner (6% omzetbelasting voor onze rekening), een Wesaveyou-dinnernight met extra IJslandse drank, de Recessie Loyalty Card ...
Een speciale actie voor de echt trouwe gasten, met een feestavond op 31 december 2009.
Het ontbijt gaat op de schop. Probeer eens een aantal nieuwe ontbijtconcepten. Maak er maatwerk van voor de verschillende gasten. De een wil alleen een gezonde start; de ander een 'full English breakfast'. En doe ook eens wat aan de koffie bij het ontbijt, weg met die thermoskannen. Uw gasten verdienen een fatsoenlijke kop koffie. Recessie of niet, veel ontbijten bezorgen mij een persoonlijke depressie!
We kunnen natuurlijk ook klassiek ingrijpen en alle overbodige kosten die in de afgelopen jaren hun intrede hebben gedaan gelijk wegsnijden. Maar ik ga er vanuit dat u dat al heel lang geleden heeft gedaan. Is dit niet het geval, dan natuurlijk wel direct gaan doen. Maar niet grijpen naar het wapen van de prijsverlaging. Dat is een vicieuze cirkel waar uiteindelijk iedereen minder van wordt. Creativiteit en innovatie zijn de begrippen waarmee u de gast aan u bindt, niet alleen in een periode van hoogconjunctuur. En wedden dat u creatief en innovatief buffelen leuk vindt?
HM302008