Chinese zakenvrouwen
In één keer is de beer los, zo lijkt het wel. Je kunt de vakbladen en ook soms de gewone media niet openslaan of je leest iets over de Chinezen die binnen afzienbare tijd in groten getale naar West-Europa en ook dus naar Nederland zullen komen.
Volgens de prognoses zal China binnen vijf jaar in de top vier van belangrijkste herkomstlanden voor de Nederlandse hotellerie staan. De slapende tijger lijkt echt wakker te zijn. Althans, volgens de verwachtingen. Nu wordt het ene na het andere plan voor Chinese hotels bekend gemaakt. En voor je het weet storten wij ons massaal, in de waan van de dag, volledig op deze nieuwe kansen. Bijna al ons marketingbudget besteden wij aan deze potentiële gasten; slechts een klein deel aan onze bestaande gasten. Natuurlijk biedt de nieuwe markt kansen, maar moeten wij ons gek laten maken?
Wat zijn eigenlijk Chinese hotels? Waarom eigenlijk Chinese hotels? Vreemd genoeg hebben wij geen Poolse of Pakistaanse hotels. Natuurlijk is het zinnig om, gezien de potentie van de doelgroep en het enorme verschil in cultuur, ons aanbod wat aan te passen. Een medewerker die als tolk kan optreden; enige aanpassingen in ons F&B-assortiment; wat accenten in de hotelzeepjes … Eigenlijk gewoon gastvrijheid zoals het hoort. De gast zich thuis laten voelen. Maar compleet Chinese hotels waar een Chinees de indruk krijgt dat hij niet weg is uit zijn vaderland? Nee, dat lijkt mij niets. Voorbeelden genoeg in onze wereld waar het juist niet begrijpen en beleven van elkanders cultuur tot grote problemen leidt.
Nu wij het toch over doelgroepenbeleid hebben … Het lijkt mij zinniger om eerst maar eens werk te maken van het aanpassen aan een andere belangrijke doelgroep: de zakenvrouwen. Recent las ik weer een onderzoek waaruit blijkt dat nog steeds veel hotels nauwelijks zijn ingesteld op deze doelgroep. Laten wij ook hier dan wat meer aanpassingen gaan doen. Nee, geen vrouwenhotels. Gewoon in ons aanbod wat meer rekening houden met het vrouwelijke.
En laten wij nu alvast gaan nadenken over de wijzigingen in ons aanbod, gericht op de toekomstige marktsegmenten. Is over drie jaar India een interessante markt? Wanneer zal deze slapende reus ontwaken? Of moeten wij rekening houden met een versnelde groei vanuit het oosten? Voortdurend marktonderzoek blijft wenselijk. Het vroegtijdig insteken op nieuwe markten levert vaak een goed rendement op. Misschien moeten we nu al gaan denken aan de Chinese zakenvrouw van Indiase afkomst. Die heeft vast een interessant wensenpakket.
HM302004