Column Hans van Spronsen: Crisismarketing: The Secret

Auteur: Hans van Spronsen
Hans van Spronsen 11 april 2009
Column Hans van Spronsen: Crisismarketing: The Secret

Wordt de wereld ooit weer zo als die was? Die vraag houdt mij de afgelopen maanden nogal bezig. Als ik om mij heen kijk, zie ik dat zich in elk economisch theater een enorm drama afspeelt. Er is, zo lijkt het, geen sector waar het nog echt goed gaat en iedereen praat iedereen een recessiegevoel aan.

Positief nieuws lijkt verboden te zijn in de media. Wij worden van rampspoed naar rampspoed geleid. Volgens mij gaat dit niet goed komen. Al deze mensen hebben waarschijnlijk 'de hit van 2007' niet goed begrepen of zelfs niet gezien of gelezen; het antwoord op al deze problemen is The Secret. Er is genoeg in het universum, je moet het alleen duidelijk aanroepen en voor je laten werken. Een belangrijk punt hierbij is positief staan tegenover de wereld.

Dus vanaf nu gaan we met ons allen positief denken. Dat mag ook wel, zo langzamerhand, want het slechte nieuws komt mij echt de strot uit en ik denk dat velen dat zo voelen. Kortom, we gaan ons weer bezig houden met de leuke dingen in het leven en misschien zelfs weer een beetje geld uitgeven. Laten we gewoon weer een weekendje weg gaan; laten we weer lekker zakelijk uit eten gaan. En waarom niet weer eens uitgebreid stappen? Met andere woorden, we gaan weer plezier maken.

Overigens is al gebleken dat 95% van de Nederlanders de reisplannen richting buitenland niet zal veranderen vanwege de recessie. (Internetpanel Zoover.) Waarom zouden onze buitenlandse gasten niet precies zo denken en ook de recessie even negeren met een weekendje plezier in Holland? Nog meer positief nieuws is dat de stichting Nederland Positief 21 juni heeft uitgeroepen tot Positiefdag. Kijk, zo kan het ook. Als we allemaal maar een beetje ons best doen.

Zo lijkt het mij ook positief dat ik, als ik aankom in uw hotel, gewoon standaard een welkomstdrankje krijg aangeboden. Gastvrijheid noemen ze dat. Gewoon een hele positieve start van mijn bezoek. Als ik het al bij mijn groentekraam op de markt krijg, dan toch zeker in een hotel. En niet alleen als hoogtepunt gestopt in een of ander lullig arrangement. Kom op, nog meer positief denken en doen! De vergaderkoffie in die thermoskannen... Kunnen we daar niet eens wat aan gaan doen? Half Nederland heeft een Senseo en drinkt dus thuis betere koffie dan tijdens een vergadering. Positief is ook dat u dit jaar veel actiever zult zijn met uw salesactiviteiten, en dat u tegen de recessie in investeert. Dat is immers een onderdeel van The Secret.

HM302009

Overig nieuws