Als je de trends en ontwikkelingen volgt in binnen- en buitenland, dan lijkt alles in het bedrijfsleven te draaien om BBB. 'Branding', beleven en bewust leven. In alle sectoren wordt branding ofwel merkvoering steeds belangrijker. We zien nu dat cuisinier Jonnie Boer (Librije, Zwolle) zijn producten via de Bijenkorf gaat verkopen, onder zijn merknaam. Een prachtig staaltje van omzetvergroting, maar ook van verdere ontwikkeling van zijn merknaam.
Het lijkt mij niet eens zo'n slecht idee voor Hilton om een Hilton attachékofferlijn op de markt te brengen; NH-hotels met een eigen parfum en zeep assortiment? Waarom kan ik de zalige handdoeken die ik altijd krijg in Hotel De Voorsprong niet kopen in de Bijenkorf en in de betere handdoekenwinkel (als die nog bestaat)?
Het doel is tweeledig: vergroting van de omzet en versterking van het merk. Zeker in horecaland kan er nog wel wat gebeuren aan de merkontwikkeling. Juist de wat kleinere bedrijven kunnen hun marktpositie aanzienlijk verbeteren door bewust aan hun merkopbouw te gaan werken.
De tweede B die in het oog springt, is de B van belevenis. Het wordt steeds gekker, zou je bijna zeggen. Er komt een onderwaterhotel in Dubai en een papier-maché hotel in Frankrijk; we kunnen slapen in een boomhut in India, of in een Iglo in Zwitserland. In een Nederlandse haven kunnen we zelfs in een reddingsboei slapen! Alles gebaseerd op beleven. Op zich niet zo vreemd, aangezien niemand een hotelkamer boekt om alleen maar te gaan slapen. We kiezen voor een hotel omdat we - in een omgeving ver weg van huis - wat gaan doen en derhalve daar ter plekke een slaapplaats nodig hebben. De omgeving en/of het doel van de reis bepaalt onze keuze. Door iets toe te voegen aan het feitelijke product, kunnen hoteliers mensen zo ver krijgen, dat zij speciaal voor een ervaring komen overnachten. Dat is de uitdaging waar elke hotelier voor staat. Ik wacht in spanning af hoe u de hedendaagse ervaringsbehoeftige naar uw hotel gaat lokken.
Bewust leven is de derde B van dit moment. Heel veel mensen zijn te dik, leven ongezond en zijn op zoek naar nieuwe waarden. Het is dus niet zo gek dat een aantal hotels begonnen is met 'in-room fitness'. Op aanvraag kan de gast in zijn eigen kamer gebruik maken van een aantal fitnessapparaten. Een leuk concept dat wij zeker kunnen verbeteren. Wat denkt u van een een powerplatearrangement? Of een 'afvalarrangement' waarbij men - naar rato van het aantal kilo’s dat men afvalt - een steeds grotere korting krijgt op de weekprijs?
Gezond en nog gezonder eten moet er ook maar eens van komen. Misschien moeten we gaan samenwerken met diëtisten en personen uit medische disciplines, zodat we kunnen komen tot een 'Bad Garbs-arrangement': een op de persoon afgestemde voedingsweek waarna men een programma meekrijgt voor thuis. Allemaal mogelijkheden voor uw marketing van de toekomst.
HM302005