Het ultieme of het extreme; dat zijn termen die wij steeds meer in onze samenleving tegenkomen. Niets kan meer gewoon; alles moet in een overtreffende trap. Gewoon is uit, buitengewoon is 'cool'. We moeten alles kunnen en mogen niks missen als het maar uniek en bijzonder en speciaal is. Welkom in de beleveniseconomie van de 21e eeuw. 'Beleven is leven', luidt ons motto. Althans dat lijkt zo, als we televisie kijken, naar de radio luisteren of de krant lezen. 'One stop shopping', 'one stop recreation' en 'one stop living'. We hebben simpelweg voor de gewone zaken geen tijd meer, want we moeten beleven.
Zijn wij calvinisten echt zo veranderd in zo’n korte tijd? Of wordt een klein fenomeen bespottelijk uitvergroot? Geldt het bovenstaande enkel voor een kleine groep in onze samenleving? Naar mijn ervaring beleven wij Nederlanders te veel in relatie tot de hoeveelheid geld die we moeten betalen. We leven daarbij helemaal vanuit de beleving van ons budget. Stel: je kan een kaartje kopen voor de WK-finale tussen Duitsland en Nederland. Dat kaartje kost dan waarschijnlijk zo'n 3000 euro. In mijn beleving voor veel voetballiefhebbers een ultieme ervaring. Kijk je dan naar de uitgave van 3000 euro, of naar het feit dat je over 30 of 40 jaar nog weet wat er gebeurde - en dat jij er bij was. Over 40 jaar genomen, is dat jaarlijks slechts 75 euro.
Maar zo moet je natuurlijk helemaal niet denken. Deze ervaring is voor menig voetballiefhebber wat een Petrus is voor een wijnliefhebber. Of een maaltijd bij El Bulli voor een 'culi'; misschien wel een overnachting in uw hotel voor mij. Het gaat er om dat je van iets gewoons iets speciaals weet te maken.
Het gaat nu eenmaal om de pure beleving. Een echte beleving is een herinnering voor altijd. Dus in onze marktbenadering dienen wij meer dan ooit ons te realiseren dat wij ons dienen te concentreren op de belevenis van onze gast. Zelfs slapen is misschien niet meer gewoon slapen. Wat dat betreft is de Hastens-kamer een goed voorbeeld. Waarom gaan we niet een samenwerkingsverband aan met bijvoorbeeld Auping. Zo wordt slapen iets bijzonders. Of zoiets nostalgisch dat je bed wordt opengeslagen als je beneden in het restaurant dineert. Of dat je bij de reservering je muziekkeuze moet aangeven en als je dan op je hotelkamer komt, je favoriete muziek wordt gedraaid. Of dat je bij je reservering het type beddengoed mag kiezen? Kortom je product zo attractief maken dat ik misschien zelfs alleen al voor het slapen uw hotel kom bezoeken. Gewoon om het te beleven.
HM302005