Ik zeg altijd: als het niet goed is, dan is het niet goed en moet je niet ingewikkeld doen en opnieuw beginnen. Het idee achter vallen en opstaan, het motto van menig ondernemer, en waarschijnlijk ook van velen onder u. Met de huidige maatregelen wordt het vermogen om te ondernemen naar eigen inschattingsvermogen binnen de regels, voor de horeca en aanverwante bedrijven wel erg moeilijk.
Dit wordt veroorzaakt door een regering die geen keuzes maakt en maar blijft polderen. Een gebrek aan zelfreflectie van hun kant en dit is iets wat ik als jonge Boomer steeds vaker constateer in de hele maatschappij. De standpunten verharden en er geldt bij velen die zich publiekelijk uiten, een bijna opmerkelijk onvermogen om te luisteren naar de ander en kritisch naar hun eigen standpunten te kijken. Inclusief de vele omstanders zoals journalisten die niet doorvragen of discussies afkappen op het moment dat het echt interessant wordt.
Het mooie is echter dat ik in de afgelopen ruim 25 jaar dat ik op deze plek een column schrijf, juist altijd genoten heb van die ondernemers die lef, durf en moed vertonen. Die gaan voor hun idee, droom of business case. Dat zijn mensen die bij ons komen voor reflectie op het moment dat er een uitbreiding of financiering moet komen. Dit is wat ik wil, dit is wat ik denk dat mogelijk is, en ik wil weten of u ook denkt dat dit mogelijk is. Met regelmaat je eigen ondernemerschap onder de loep nemen, is wat je als mens doet groeien.
Ik ben er trots op dat zoveel horecaondernemers binnen de maatregelen elke keer weer een weg vinden om toch enigszins omzet te draaien. Zeker naar buiten toe vaak met een positieve lading. Want waar we de politiek steeds duidelijker een gebrek aan zelfreflectie mogen verwijten, bieden de maatregelen horecaondernemers geen tijd voor zelfreflectie. Van hen wordt door de politiek en de maatschappij verwacht dat ze gewoon de mouwen opstropen en kijken wat wel kan. Ik wens u veel sterkte hiermee.
Meer columns?
Hans van Spronsen voorziet Hospitality Management al jaren van columns. Die hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.