Zoals u ongetwijfeld hebt vernomen, is het belangrijkste beleidsuitgangspunt van Koninklijk Horeca Nederland voor de komende jaren het verbeteren van het rendement in de bedrijfstak. Dat is, in een sterk veranderende en concurrerende markt, een noodzakelijk uitgangspunt voor een gezonde toekomst van de bedrijfstak. Het rendement moet omhoog wil men op termijn voldoende concurrerend en eigentijds blijven.
Wat moet nu dat rendement zijn? Een behoorlijk ondernemersinkomen en nog een beetje meer? Wat te denken van rendement op geïnvesteerd eigen vermogen, en de opbouw van een economische reserve? Het is pas functioneel hierover verder te praten als wij beseffen wat een fatsoenlijk rendement betekent.
Een acceptabel rendement bestaat uit drie onderdelen: een behoorlijk ondernemersinkomen in relatie tot het aantal arbeidsuren; minimaal een rentevergoeding op het geïnvesteerd eigen vermogen van op dit moment 9%; 3 tot 5% van de omzet als opbouw van een economische reserve. Veel ondernemers realiseren zich vaak niet dat een behoorlijk ondernemersinkomen niet volstaat. Wat gebeurt er met uw bedrijf als het eens flink tegenzit?
U dient zich ook te realiseren dat er op dit moment tal van factoren van invloed zijn op uw bedrijfsvoering, factoren die het rendement verder onder druk zetten. Overheidsmaatregelen, bijvoorbeeld, die de bedrijfstak dwingen tot het doen van investeringen zonder dat dit leidt tot een extra omzetverhoging (Euro-, Arbo- en Milieuwetgeving). En de technische ontwikkeling van de samenleving die ook leidt tot extra 'back-office' investeringen (Millenniumprobleem). Dan zijn er ook nog ontwikkelingen aan de vraagzijde, zoals een badkamer met bad en douche, internet op de hotelkamer, ... Daar zijn investeringen voor nodig die wellicht weinig of geen extra omzet genereren. Denk aan de arbeidsmarktontwikkelingen, zoals de ontgroening van de samenleving bij een groeiende economie, die weer leiden tot een verhoging van de personeelskosten. Kortom: bedreigingen genoeg voor de beoogde rendementsverbetering.
Prijsverhoging
Rendementsverbetering wordt bereikt door een tweetal maatregelen: kostenbesparing of omzetverhoging. Beter nog: beide tegelijkertijd. Ik ga er vanuit dat u met beide aspecten dagelijks bezig bent. Maar ik bemerk telkens dat met name omzetverhoging hoog op uw prioriteitenlijstje staat. Die omzetverhoging wordt meestal gezocht in het aantrekken van nieuwe klanten. Tussen de 80-90% van alle verkoopinspanningen zijn hier op gericht.
Veel te weinig wordt er stilgestaan bij omzetverhoging door middel van prijsverhoging. Hoe heeft u de prijs van uw hotelkamers bepaald? Eén promille van de stichtingskosten, de prijs van de concurrentie, of gewoon op basis van uw kostenpakket? Moet u niet eens nadenken over een verhoging met vijf of tien gulden? Bij vijfduizend overnachtingen betekent dat een rendementsverbetering van 25.000,- tot 50.000,- op jaarbasis. Zelfs bij een prijsverhoging van één gulden verdient u al een leuk vakantieweekje extra. Zou de gast werkelijk wegblijven? Of bent u er al zo aan gewend om het gevecht om de gunsten van de gast alleen met de kamerprijs te voeren? In mijn ogen is dat een kwalijke strategie die uiteindelijk slechts verliezers telt.
Als u toch bezig bent, kijk dan gelijk naar de andere prijzen in uw bedrijf. Misschien is hier ook nog iets aan rendementsverbetering te doen.
HM30JAAR HM301999