Heel lang geleden was het bovenstaande een spraakmakende slagzin. We zijn dan terug in de tijd van de start van de marketingpraktijk in de logiessector. De boodschap was toen en nu nog steeds: focus op bepaalde doelgroepen in de markt. Dat maakt je positie als hotel sterker. Ondertussen mogen wij vaststellen dat elk hotel zich in een bepaalde mate richt op bepaalde marktsegmenten.
Ondertussen hebben zich tal van hotelsoorten ontwikkeld: snelweghotels, conferentiehotels, resorthotels, luchthavenhotels, strandhotels... Door specialisering op de wensen en behoeften van groepen gasten, zijn ze vaak op hun thuismarkten uiterst succesvol. Er moet een kanttekening bij gemaakt worden: de gast die te ver van de 'core-business' verwijderd is, zal zich niet thuis voelen in een dergelijk hotel. Een weekendje in een zakenhotel is voor velen geen onverdeeld genoegen.
Het steeds meer opkomend hoteltype 'experience hotel', ofwel belevenishotel kent dat nadeel niet. Als voorbeeld moge het prachtige Fantasyland hotel in Alberta (Canada) gelden, midden in het grootste 'shopping and entertainment center' ter wereld: West Edmonton Mall. Of wat dacht u van de beleving in het Kempinski hotel in Dubai, waar het eerste indoor skihotel ter wereld (met complete chalets) aan een 85-meter hoge piste wordt gebouwd? Op die piste wordt elke nacht 30.000 kilo sneeuw gespoten.
Allemaal vormen van hotels die middels marktsegmentatie hun doelgroepen zo goed mogelijk willen bedienen. Typerend hierbij is, dat de segmentatie plaatsvindt op gedrag en interesse van de gasten. Een experiencehotel is bedoeld voor mensen die een bepaalde beleving zoeken; dit ongeacht wie of wat die mensen zijn. Bij een veel sterkere marktsegmentatie, zoals het homohotel, begint in mijn beleving de schoen al wat te wringen. Vast en zeker zullen ook mensen met een andere seksuele geaardheid in een homohotel mogen slapen, maar het is de vraag of zij zich helemaal thuis zullen voelen. Zo mogelijk nog moeizamer wordt het naar mijn mening bij de opkomst van islamitische hotels, Chinese hotels en christenhotels. Hier constateer ik dat de marktsegmentatie te ver doorschiet. Een hotel is immers van oudsher een plaats waar vermoeide reizigers kunnen verblijven voor de nacht. Zodra wij gaan doorsegmenteren op geloof of huidskleur, is de kenmerkende openheid van het hotel verdwenen. Dan gaan de gasten ervoor zorgen dat marktsegmentatie leidt tot marktdiscriminatie. Dat lijkt mij commercieel gezien geen goede ontwikkeling.
HM302006