De afgelopen weken stond de vakpers er vol mee: ‘hotelveilingsites funest voor het rendement’. Verbijsterend dat dit als nieuws werd gebracht. Alsof u dit niet al dagelijks voelt. Toch ben ik de laatste die zegt dat je niet moet meedoen met de boekingsites. We hebben de macht uit handen gegeven en zullen er nu mee moeten leven. Zoals ik al eerder heb aangegeven: 'If you can’t beat them, join them.'
Vroeger dacht ik altijd, rijdend in mijn eerste, heel erg oude Toyota: Wacht maar tot ik groot ben. Het is gelukt: in mijn Volvo word ik heel wat minder vaak ingehaald. Zakelijk werkt het eigenlijk ook zo. Soms word je zakelijk links of rechts ingehaald. Niet gaan zitten wenen, maar ondernemen. En je eigen kracht zoeken. Dan word je allengs minder gepasseerd.
Ga dus niet zitten mokken als u de provisies voor de boekingsites nog maar amper kunt opbrengen, maar ga aan de slag. Doe er iets aan. U zou bijvoorbeeld samen met die andere drieduizend hotels elk jaar tienduizend euro kunnen storten voor de nog op te richten Coöperatieve Dutchhotelsbookingsite, waar u gezamenlijk dan geen provisie hoeft te betalen. Dat budget moet voldoende zijn om de strijd aan te kunnen gaan met de huidige boekingsites.
Ook kunt u reuring veroorzaken in de markt. U moet dan wel goed weten wat de identiteit is van uw hotel, welke gasten u wilt bereiken en op welk niveau van gastvrijheid. Essentieel is het om te weten of de gasten ervaren wat u wilt uitstralen. Uiteraard kunt u via een brainstorm met collega’s, of door op het world wide web te kijken naar wat hoteliers wereldwijd doen, ideeën gaan verzamelen. Zo verrassen chef-koks ons overal in de wereld met mooie, artistieke filmpjes over een gerecht, de menukaart of hun passie.
Gasten willen verleid en verrast worden. Chef-kok Heston Blumenthal (The Fat Duck) laat deze verleiding al vóór het restaurantbezoek beginnen. Wanneer gasten een reservering maken in het driesterrenrestaurant The Fat Duck, krijgen ze een filmpje doorgestuurd waarmee de beleving perfect van start gaat.
Welke Nederlandse hotelondernemer gaat een mooi filmpje maken? Wie gaat via een eigen kanaal bij zijn gasten binnenkomen?
HM302012