De elektrische auto lijkt niet meer ver weg te zijn; althans als ik de lobby van de milieuactivisten mag geloven. In een discussie met zo'n activist werd duidelijk dat de autoindustrie zich in eerste instantie op de technische mogelijkheden heeft gericht. Wat de consument nu eigenlijk wil en verwacht, is pas de laatste maanden in beeld gekomen.
'Plotseling' blijkt het publiek toch nog wel wat problemen te hebben met de elektrische auto zoals die nu te koop is.
De aanschafprijs en het comfort zijn de belangrijkste criteria bij de aanschaf van een auto. Een groot deel (70%) van de mensen die geneigd zijn te kiezen voor een elektrische auto (vanwege de nul CO2-emissie en het zeer geringe brandstofverbruik) heeft problemen met een aantal andere zaken. De geringere topsnelheid (50 km lager dan bij een benzineauto) is nog wel acceptabel voor deze groep, maar wat beslist moet verbeteren voordat men daadwerkelijk overgaat tot de aanschaf: het aantal oplaadpunten. Bovendien de lange oplaadtijd en het beperkte aantal kilometers dat met een elektrische auto 'in één ruk' gereden kan worden. Nu zijn er al auto’s (bijvoorbeeld van Volkswagen) die in ongeveer 3,5 uur op te laden zijn. Dit zal zeker de komende twee jaar nog snel verbeteren.
Inzake het aantal oplaadpunten kunnen hoteliers en restauranthouders de autorijder tegemoetkomen. Denk eens aan een kaart op Google Earth waarop alle oplaadpunten bij horecabedrijven vermeld staan! Als benzinepomphouders steeds meer snacks gaan verkopen, waarom zouden horecaondernemers dan geen oplaadpunten voor elektrische auto’s mogen aanbieden? Dankzij de gastvrijheidindustrie kunnen straks automobilisten hun vehikels én de innerlijke mens opladen. Als we hier vroeg mee starten, kan het ons vooral in de beginperiode van de elektrische auto een extra inkomstenbron bieden. De benzinemaatschappijen zijn met name gericht op onderzoek naar andere brandstofvervangers, terwijl elektrische auto’s al te koop zijn.
Als ik hoor dat de reeds genoemde milieuactivist samen met een collega een ritje is gaan rijden en na een uur heeft 'getankt' bij een restaurant, onder het genot van een lunch, dan denk ik: dat is een mooie combinatie van onthaasten en branchevreemde inkomsten. Nu gaat het nog met een stekker vanuit de auto naar binnen, maar elke grote speler op de energiemarkt wil graag met u een mooi 'stroombeeld' neerzetten. (Of een paal, maar als we dan toch gaan voor het milieu; het oog wil ook wat.) De auto ernaast, een muntje kopen, de auto aansluiten en lekker onthaasten in het restaurant! Is dat geen prachtige bijdrage aan maatschappelijk verantwoord ondernemen?
HM302009